02.05.2021, 01:03

Eğitim Sistemimiz ve Sistematik Düşünme: Nerde Iskalıyoruz?

Niyazi hoca yine heyecanlı heyecanlı konuşuyor:

“Bakın, her bitki her tarlada olmaz! Eğer toplumsal yapınız, insanlarınız evde düşünmeci ise oradan düşünür çıkar. Yani biz çocuklarımızı düşünen, özgür düşünen insanlar olarak yetiştirmedikçe, sonradan çocuğun kendi çabası yoksa, profesör de olsa düşünmeyi bilmeyecektir.”

Hoca bir “Felsefe Üniversitesi” kuralım diye tutturdu. Her bilim dalının felsefesini yapmak gerekir diyor.

Neden peki? Çünkü bizde yetişen insanlar düşünmeyi bilmiyor diyor Niyazi hoca.

Hocanın eleştirilerine katılmamak mümkün değil.

Bir insanı düşünmeye ve fikir üretmeye teşvik etmek nasıl olur?

Çocuklarımıza çoktan seçmeli test sistemi ve sınav baskısı ile bunu kazandırabiliyor muyuz?

8. sınıfta liseye geçiş sınavı için en az iki yıl boyunca dersane, test çözme, liseden üniversiteye geçmek için en az iki yıl dersane ve test çözme, üniversiteden sonra yüksek lisansa giriş veya memuriyete giriş için en az iki yıl dersane ve test çözme… Bu şekilde çocuklarımızın üzerinden buldozer gibi geçen bir testli sınav sistemi var. Çocuklarda olan potansiyeli de yok ediyor.

Sırf eleme amacı taşıyan bu sınavlarda bir de “çeldiriciler” var. Nedir bunlar? Öğrenciyi yanıltması için özellikle seçenekler arasına tuzaklanmış cevaplar.Mayın tarlası gibi yani.Biz gençliğe şunu öğretiyoruz: önüne seçenekler koyduk. Bunların çoğu seni yanıltmak için profesyonelce hazırlanmıştır. Gözünü dört aç, uyanık ol, doğru olanı bul!

Sonra da bu sistemden neden bu kadar çok “uyanık” çıkıyor diye şaşırıyoruz.

Bir konu seç, bu konuda bir araştırma yap, ortaya yeni ve özgün bir fikir koymaya çalış,yaptığın araştırmayı yazılı ve sözlü sunmanın yöntemlerini öğren, ortaya koyduğun fikri başkalarıyla tartış demiyoruz. Oysa Batılı toplumların eğitim sistemleri bu şekilde yürüyor. Bu şekilde sistematik düşünmeyi, düşünce üretmeyi öğreniyorlar. Bu sistemlerden mucitler yetişiyor.

Peki, biz bunu uygulayamaz mıyız? Yoksa “çeldiriciler” arasında doğru cevabı bulmaya çalışan ve sırf bunu başarmak için yıllarını harcayan “uyanıklar” ordusu olmak bizim kaderimiz mi?

Düşünün, bir tarih profesörü 8. sınıf LGS deneme sınavındaki 20 Türkçe sorusundan 7 tanesini yanlış cevaplıyor. Binlerce sayfa Türkçe metin üretmiş bir kişiden, kendimden bahsediyorum.

Velhasıl-ı kelam bu hesapta bir yanlış var ve bundan biran önce dönmek lazım.

Alternatif nedir? Batıdaki sistem Türkiye’de nasıl uygulanır? Ne kadar uygulanabilir? Bunların cevabını bulmak eğitim bakanlığının görevidir.

Ama her halükarda sistematik düşünmeyi yok eden ve gençliğimizin beynini körelten bu sistemden vazgeçip yeni alternatifler üretmemiz lazım.

Kurulacak sistemin “uyanıklık” değil, becerileri geliştirmesi gerekir.

Bunun için orta öğretimde müfredatın araştıran ve yazan bir kuşak yetiştirmeye odaklanması lazım. Elbette ki böyle bir sistemin işleyebilmesi için araştırmayı yönlendirebilecek ve yazılanı değerlendirebilecek nitelikte öğretmenlere ihtiyaç vardır. Ayrıca araştırma için ülkenin her yanında gençlerin yararlanabileceği, zengin kütüphanelere ve dijital kaynaklara ihtiyaç vardır. Yazmak için de ekipmana…

Elemelerin de uyanıklığa göre değil beceriye göre yapılmasının yolları aranmalıdır.

Evet, böyle bir sistemi kurmak ve yürütmek zordur. Ama geleceğimiz için bu zahmete katlanmamız lazım.

Yorumlar (0)
banner331
24
açık
Günün Anketi Tümü
Yenilenen Logomuzu beğendiniz mi ?
Yenilenen Logomuzu beğendiniz mi ?
Namaz Vakti 15 Mayıs 2021
İmsak 03:53
Güneş 05:39
Öğle 13:05
İkindi 17:01
Akşam 20:22
Yatsı 22:00
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Beşiktaş 39 81
2. Galatasaray 39 81
3. Fenerbahçe 39 79
4. Trabzonspor 39 68
5. Sivasspor 39 62
6. Hatayspor 39 61
7. Alanyaspor 39 57
8. Karagümrük 39 57
9. Gaziantep FK 39 55
10. Göztepe 39 51
11. Konyaspor 39 49
12. Rizespor 39 48
13. Kasımpaşa 39 46
14. Malatyaspor 39 45
15. Başakşehir 39 45
16. Antalyaspor 39 43
17. Kayserispor 39 41
18. Erzurumspor 40 40
19. Ankaragücü 39 38
20. Gençlerbirliği 39 38
21. Denizlispor 39 28
Takımlar O P
1. Adana Demirspor 34 70
2. Giresunspor 34 70
3. Samsunspor 34 70
4. İstanbulspor 34 64
5. Altay 34 63
6. Altınordu 34 60
7. Ankara Keçiörengücü 34 58
8. Ümraniye 34 51
9. Tuzlaspor 34 47
10. Bursaspor 34 46
11. Bandırmaspor 34 42
12. Boluspor 34 42
13. Balıkesirspor 34 35
14. Adanaspor 34 34
15. Menemenspor 34 34
16. Akhisar Bld.Spor 34 30
17. Ankaraspor 34 26
18. Eskişehirspor 34 8
Takımlar O P
1. Man City 36 83
2. M. United 36 70
3. Leicester City 36 66
4. Chelsea 36 64
5. Liverpool 35 60
6. West Ham 35 58
7. Tottenham 35 56
8. Everton 35 56
9. Arsenal 36 55
10. Leeds United 35 50
11. Aston Villa 35 49
12. Wolverhampton 35 45
13. Crystal Palace 35 41
14. Southampton 35 40
15. Burnley 35 39
16. Newcastle 36 39
17. Brighton 35 37
18. Fulham 35 27
19. West Bromwich 35 26
20. Sheffield United 35 17
Takımlar O P
1. Atletico Madrid 36 80
2. Real Madrid 36 78
3. Barcelona 36 76
4. Sevilla 36 74
5. Real Sociedad 36 56
6. Real Betis 36 55
7. Villarreal 36 55
8. Celta de Vigo 36 50
9. Athletic Bilbao 36 46
10. Granada 36 45
11. Osasuna 36 44
12. Cádiz 36 43
13. Levante 36 40
14. Valencia 36 39
15. Deportivo Alaves 36 35
16. Getafe 36 34
17. Huesca 36 33
18. Real Valladolid 36 31
19. Elche 36 30
20. Eibar 36 30
Günün Karikatürü Tümü

Gelişmelerden Haberdar Olun

@