Süveyş Kanalı’nın tıkanması Orta Koridor’un önemini gösterdi

Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi (ZBEÜ) Öğretim Üyesi Dr. İshak Turan, Süveyş Kanalı’nın tıkanması üzerine yaşanan gelişmelerin Çin’in Kuşak-Yol Projesindeki Orta Koridor’un önemini gösterdiğine dikkat çekti. Turan, "Tam bir jeostratejik bir konuma sahibiz. Çin bu gün yatırımlarını ilerleyen yıllarda daha da artacağına inanıyorum" ifadelerine yer verdi.

EKONOMİ 31.03.2021, 17:21
Süveyş Kanalı’nın tıkanması Orta Koridor’un önemini gösterdi

Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi (ZBEÜ) Öğretim Üyesi Dr. İshak Turan, Süveyş Kanalı’nın tıkanması üzerine yaşanan gelişmelerin Çin’in Kuşak-Yol Projesindeki Orta Koridor’un önemini gösterdiğine dikkat çekti. Turan, "Tam bir jeostratejik bir konuma sahibiz. Çin bu gün yatırımlarını ilerleyen yıllarda daha da artacağına inanıyorum" ifadelerine yer verdi.

ABD’nın soğuk savaş dönemine benzer politikaları Çin’e karşı uygulamak istediğini ifade eden Dr. İshak Turan, Çin ile Avrupa arasındaki ticaret yollarını anlattı. Turan, son NATO toplantısında ABD’nin bütün müttefiklerini hem Çin hem de Rusya’ya karşı bir araya getirmek istediğini ifade eden Turan, "ABD’nin aynı soğuk savaş dönemindeki politikaları gibi Rusya’ya o dönem nasıl bir çevreleme politikası izlediyse benzer bir politikayı bu gün Çin’e karşı uygulamak istemekte. İşte son NATO toplantısında da ABD bütün müttefikleri hem Çin’e hem de Rusya’ya karşı bir araya getirmek istiyor. Çin’in son diplomatik atağı bu çevreleme politikasını bozmak, var olan kuşak yol politikasıyla olan ilişkilerini devam ettirmek üzerine kuruludur" diye ifade etti.

"Kuşak Yol Projeleri’nin ilan edilmesiyle yatırımlar iki kat arttı"

Korona virüs sürecinde Çin aşılarının faz üç çalışmalarının Türkiye’de yürütülmesiyle iki ülke arasında son zamanlarda artan bir trend gözlemlendiğini belirten Turan, "Özellikle 2013’ten sonra Kuşak Yol Projeleri’nin ilan edilmesinden sonra Türkiye’ye var olan yatırımlar iki kat arttı. Çin’in var olan yatırımlarının devamını sağlamak için bu görüşmeler önemlidir. Bir de malumunuz Covid-19 var. Türkiye Çin aşılarının faz 3 çalışmalarını yürüttü. Baktığınız zaman Çin’de Türkiye’ye öncelikli aşıları verdi. İkili ilişkilerde gerçekten son zamanlarda artan bir trendi görüyoruz. İkili ilişkilerin de karşılıklı güven ortamını artıracağını düşünüyorum" şeklinde konuştu.

"Türkiye tam bir jeostratejik konuma sahip"

Çin’in Türkiye’deki yatırımlarının ilerleyen yıllarda daha da artacağını bunun da Türkiye’nin jeostratejik konumu sebebiyle olacağını belirten Dr. İshak Turan, "Çin ile Avrupa arasında üç farklı birbirine paralel uzanan ticaret yolu var. Bir tanesi denizden uzanıyor. Pasifik, Hint Okyanusu bu zamanlarda adını sıkça duyduğumuz Hürmüz Boğazı ve Akdeniz üzerinden Avrupa’ya devam eden bir deniz yolu var. İşte buna güney koridoru deniyor. Bir de Çin’den Polonya’ya kadar devam eden bir hat daha var. Buna da Kuzey Koridoru deniliyor. İşte ikisinin ortasında Çin’den Kazakistan, Türkmenistan, Azerbaycan, Gürcistan, Türkiye ve bunun üzerinden Avrupa’ya uzanan hatta da biz Orta Koridor diyoruz. Orta Koridor baktığımız zaman tam Çin ile Avrupa’nın arasında yer alıyor. Tam bir jeostratejik bir konuma sahibiz. Çin bu gün yatırımlarını ilerleyen yıllarda daha da artacağına inanıyorum" dedi.

"Süveyş Kanalı’nın tıkanması orta koridorun önemini gösterdi"

Orta Koridor ’un tamamen bir alternatif olmadığını ancak Süveyş Kanalı’nda yaşanan tıkanıklık üzerine öneminin ortaya çıktığını söyleyen Turan, şöyle devam etti:

"Tıkanmadan bağımsız olarak şunu belirtmek istiyorum. Zaten 2019 sonunda Çin ile Avrupa hatta Türkiye arasında tren yük taşımacılığı başlamıştı. 2020 yılında bu artarak devam etti. Önümüzdeki yıllarda da bu artarak devam edecek. Ancak Süveyş Kanalı’nın tıkanması bize şunu gösterdi ki Orta Koridora yapılan yatırımların ne kadar doğru bir tercih olduğunu gösterdi. O bakımdan hazır somut da bir kriz ortaya çıktığı için hazır var olan yatırımlar artacaktır. Şunun altını çizmek gerekiyor Orta Koridor tamamıyla bir alternatif değildir. Süveyş Kanalı’nın tıkandı artık herhangi ticaret gerçekleşmeyecek tüm taşımacılık orta koridor yada kuzey koridora kayacak diyemeyiz. Çünkü deniz taşımacılığı halen dünyada en ekonomik taşımacılıktır."

"Filyos, İzmir ve Mersin Limanları ile ticaret genişleyecek"

Orta Koridor üzerinde yeni bir alternatif olacağını bunun da Afganistan ve İran üzerinden olacağını belirten İshak Turan, ikisinin kesişme noktasının Türkiye olacağına vurgu yaptı. Mersin ve İzmir Limanlarının yanı sıra Filyos Vadi Projesi’nde hayata geçecek olan Filyos Limanı’nın önemine dikkat çeken Turan; sözlerini şöyle tamamladı:

"Orta Koridor üzerinde yeni bir alternatif yapılacak. Şimdi de Afganistan, İran üzerinden yeni bir hat gelecek. İkisinin kesişme noktası Türkiye olacak. Bir ucu Çin, bir ucu Türkiye ve doğu batı ekseninde Türkiye ortaya çıkıyor. Bunun üzerine limanlarımız öne çıkıyor. Mersin Limanı, İzmir Limanı ve Filyos Limanı. Bu üç limanı da biz eğer orta koridora eklemlendirebilirsek eğer Türkiye’nin inanılmaz bir ticareti genişleyecek. Burada özellikle yeni yapılan Filyos Limanı’nın demir yolu ile Orta Koridora eklemlendirilmesiyle Çin’in kuşak ve yol yatırımı projelerinden faydalanabiliriz. Biz de Çin üzerine çalışmalarımızı sürdürüyoruz. Zonguldak’ta yaşayan bir akademisyen olarak bütün bunların takipçisiyim. Umarım ilimize ve bölgemize güzel yatırımlar gerçekleştirilir."
Yorumlar (0)
banner331
8
açık
Günün Anketi Tümü
Yenilenen Logomuzu beğendiniz mi ?
Yenilenen Logomuzu beğendiniz mi ?
Namaz Vakti 12 Nisan 2021
İmsak 04:52
Güneş 06:23
Öğle 13:10
İkindi 16:51
Akşam 19:47
Yatsı 21:12
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Beşiktaş 32 70
2. Fenerbahçe 32 63
3. Galatasaray 32 62
4. Trabzonspor 33 58
5. Gaziantep FK 31 50
6. Alanyaspor 32 49
7. Hatayspor 32 49
8. Karagümrük 33 49
9. Sivasspor 32 47
10. Göztepe 33 46
11. Antalyaspor 33 42
12. Konyaspor 32 40
13. Ankaragücü 32 36
14. Rizespor 32 36
15. Kasımpaşa 32 35
16. Malatyaspor 31 33
17. Başakşehir 32 33
18. Kayserispor 32 33
19. Gençlerbirliği 32 31
20. Erzurumspor 33 28
21. Denizlispor 31 26
Takımlar O P
1. Giresunspor 29 60
2. Samsunspor 29 57
3. Adana Demirspor 29 55
4. Altay 29 53
5. Altınordu 29 52
6. İstanbulspor 29 51
7. Ankara Keçiörengücü 29 49
8. Ümraniye 29 41
9. Tuzlaspor 29 41
10. Bursaspor 29 40
11. Bandırmaspor 29 39
12. Boluspor 29 35
13. Balıkesirspor 29 32
14. Adanaspor 29 31
15. Menemenspor 29 30
16. Akhisar Bld.Spor 29 25
17. Ankaraspor 29 22
18. Eskişehirspor 29 8
Takımlar O P
1. Man City 32 74
2. M. United 31 63
3. Leicester City 31 56
4. West Ham 31 55
5. Chelsea 31 54
6. Liverpool 31 52
7. Tottenham 31 49
8. Everton 29 47
9. Arsenal 31 45
10. Leeds United 31 45
11. Aston Villa 30 44
12. Wolverhampton 31 38
13. Crystal Palace 31 38
14. Southampton 30 36
15. Burnley 31 33
16. Brighton 30 32
17. Newcastle 31 32
18. Fulham 32 26
19. West Bromwich 30 21
20. Sheffield United 31 14
Takımlar O P
1. Atletico Madrid 30 67
2. Real Madrid 30 66
3. Barcelona 30 65
4. Sevilla 29 58
5. Real Sociedad 30 47
6. Real Betis 30 47
7. Villarreal 30 46
8. Granada 30 39
9. Levante 30 38
10. Celta de Vigo 29 37
11. Athletic Bilbao 30 37
12. Cádiz 30 35
13. Valencia 30 34
14. Osasuna 30 34
15. Getafe 30 30
16. Huesca 30 27
17. Real Valladolid 30 27
18. Elche 30 26
19. Deportivo Alaves 30 24
20. Eibar 30 23
Günün Karikatürü Tümü

Gelişmelerden Haberdar Olun

@