ESHOT’un bütçesi 1 milyar 817 milyon 146 bin TL

İzmir Büyükşehir Belediyesinin kasım ayı olağan meclis toplantısının 7’nci oturumunda, ESHOT’un 2021 yılı gider bütçesi 1 milyar 817 milyon 146 bin TL, gelir bütçesi ise 1 milyar 176 milyon 196 bin TL olarak oylandı ve kabul edildi. İzmir Büyükşehir Belediyesinden kuruma 600 milyon TL’lik yardım yapılması kararlaştırılırken, Başkan Soyer pandemi süresince yolcu sayısının 1 milyon azaldığını ancak sefer sayılarının düşmediğini söyledi.

GENEL 25.11.2020, 19:15
ESHOT’un bütçesi 1 milyar 817 milyon 146 bin TL

İzmir Büyükşehir Belediyesinin kasım ayı olağan meclis toplantısının 7’nci oturumunda, ESHOT’un 2021 yılı gider bütçesi 1 milyar 817 milyon 146 bin TL, gelir bütçesi ise 1 milyar 176 milyon 196 bin TL olarak oylandı ve kabul edildi. İzmir Büyükşehir Belediyesinden kuruma 600 milyon TL’lik yardım yapılması kararlaştırılırken, Başkan Soyer pandemi süresince yolcu sayısının 1 milyon azaldığını ancak sefer sayılarının düşmediğini söyledi.

İzmir Büyükşehir Belediyesinin kasım ayı olağan meclis toplantısının 7’nci oturumu, İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Tunç Soyer idaresinde gerçekleşti. Toplantıda, ESHOT’un 2021 yılı gider bütçesi 1 milyar 817 milyon 146 bin TL, gelir bütçesi ise 1 milyar 176 milyon 196 bin TL olarak oylandı ve kabul edildi. İzmir Büyükşehir Belediyesinden kuruma 600 milyon TL’lik yardım yapılmasına karar verildi. CHP ve İYİ Parti ‘evet’, AK Parti ve MHP ‘hayır’ oyu verirken, bütçe oy çokluğuyla kabul edildi. Başkan Soyer, pandemi süresince yolcu sayısının 1 milyon azaldığını ancak sefer sayılarının düşmediğini kaydetti.

“Şapka çıkarılacak bir durum”

İzmir Büyükşehir Belediye Başkan Vekili Mustafa Özuslu, “ESHOT bir hizmet kuruluşudur. Burada kar ve zarardan söz edebilir miyiz? ESHOT’un üzerine bindirilen ücretsiz hizmetleri de hesaba katmak zorundayız. Bir hizmet veriyorsunuz ve bunları birtakım sübvansiyonlarla idame ettireceksiniz. Ülkede ne oluyorsa ESHOT’u yöneten arkadaşlarımız da bunun doğrultusunda hareket ediyorlar. Bundan doğal bir şey olamaz. ESHOT’ta filo gençleştirmesi yaptık. İzmir tarihinin en büyük alımını gerçekleştirdi. Yaş ortalamamız 6.2’ye düşecek. AB’nin ortaya koyduğu standartlara denk düşüyor. 100 adet elektrikli otobüs alımımız var. O zaman 5.2’ye düşecek. Daha iyi hizmet veren otobüslerle devam edeceğiz. Toplu ulaşımda halkın bunu kullanması büyük zenginliktir. Bir söz var; ‘gelişmiş ülke fakirlerin araç kullandığı değil zenginlerin otobüs kullandığı ülkedir.’ Biz İzmir’de bu vizyonu ortaya koyuyoruz. Otobüs alımlarında ulaşılan zirvenin şapka çıkarılacak bir durum olduğunu düşünüyorum. Kendi kaynağı içinden ve piyasa şartlarının altında alıyor. Yani alırken de kazanıyor. Arkadaşlarımız kamunun bütçesini doğru kullanıyorlar. Ne yaparsak yapalım lastikli taşıma ulaşımda büyük yer kaplıyor” dedi.

“120 dakika İzmir’e iyi geldi”

Özuslu, “120 dakika” konusu ile ilgili de şunları söyledi:

“120 dakika İzmir’e iyi geldi. Biniş kaybı var mı, var. İlk binişlerde yüzde 1’lik bir artış var. Vatandaş kendisini daha doğru otobüse binme konusunda yönlendirmiş. İkinci binişlerde 50 kuruş alıyoruz diye eleştirildik. Kimse, ‘niye ilk binişlerde 10 kuruş düşürdünüz?’ demiyor. Esas eşeğin büyüğü orada. Üçüncü binişler artmış. İsteyenler rakamları ESHOT müdürlüğünden alırlar.”

“ESHOT’un pazara giderek patates, soğan satmasını beklemiyoruz”

AK Parti Grup Başkan Vekili Özgür Hızal da, “Biz burada ESHOT’la ilgili durumu konuşuyorsak bu ülkede yeteri kadar raylı sistemlerin gelişmemiş olmasıdır. Az önce bir söz söylendi. Zenginlerin artık metrolara biniyor olması gerekir. Asıl mesele bu. Hayatın bir gerçeği var. Lastik tekerlekli araçla bu taşıma işini yaparsak zarar ederiz. Dünyanın her yerinde bu böyledir. ESHOT’un ‘şu kadar gelirimiz var, giderimiz var’ denilerek ‘kar ettik’ diye açıklanmasını elbette beklemiyoruz. ESHOT’un sadece biniş ücretlerinden alınan geliri var. Bunu biliyoruz. İZSU ve ESHOT’un pazara giderek patates, soğan satmasını beklemiyoruz. Gerçi ESHOT’un yeni bir geliri var. Reklam geliri Çok ciddi bir gelir. Otobüslerdeki renk cümbüşünü hepimiz görüyoruz. Duraklarda da var. Buradan gelir elde ediliyor. Burada mesele ESHOT’un kar zarar etmesi değil. Zararını tartışırken doğru yatırımlarla bu zararın bir miktar daha aşağı indirilmesini önerdik. ‘ESHOT’un araç yaş ortalaması yüksek’ dedik. Ne kadar doğru bir bakış açısında olduğumuzu gördük. Geldiğimiz noktada ESHOT doğru bir anlayışla yeni araçlar alındı. Araç yaş ortalaması inmiyor ama sabit duruyor” açıklamasını yaptı.

“90 dakikayı geri getirelim”

Çalışmalar olmasına rağmen ESHOT’un yine de istenilen seviyede olmadığını vurgulayan Hızal, şöyle devam etti:

“Her yıl olduğu gibi ESHOT’a bu yıl da yardım yapılacak. Bu yıl uygun görülen 600 milyon ve geçmişte gördük ki hep öngörülenin üzerine çıktı. Bu yıl da 600 milyonu aşacak diye düşünüyoruz. Açık da krediyle tamamlanıyor. ESHOT bir zarar ediyor. Bu zararı dönem dönem yapılan zamlarla vatandaştan çıkarma gereği duyulmasına eleştiri getiriyoruz. 90 dakika meselesi İzmir’de son dönem en çok konuşulan konu. İzmirlilerin tabiriyle söylüyorum; 90 dakikama dokunma. İzmir’deki ulaşım sistemini ESHOT kurdu. Bu sistemde bir vatandaşımızın ikinci aktarmaya binmesi zorunlu. 15 yıl boyunca bu şehirde ulaşım noktasındaki en doğru uygulamayı maalesef ki bu mecliste CHP ve İYİ Parti oylarıyla ortadan kaldırdık. Biz ESHOT’un kar etmesini beklemiyoruz, doğru yatırımlarla zararı aşağı çekmesini bekliyoruz. Gerekirse 600 milyon değil 700 milyon büyükşehir desteği verelim ama 90 dakikayı geri verelim. Vatandaş sizden 90 dakikayı 120 dakikaya çıkarmanızı beklemiyor. Vatandaş sizden 90 dakikanın eski haliyle ücretsiz olarak devam etmesini istiyor. Hiçbir İzmirli keyfiyet olarak otobüs değiştirmez. Siz bunu 50 kuruşçuk bir zam olarak nitelerseniz, arka sıradakiler için büyük bir zam olur. Biz AK Parti olarak yakın zamanda önerge verdik ama ortadan kaldırıldı. Bu uygulamayı hep beraber hayata geçirelim.”

“Bütçesi yüzde 12.85 artırıldı”

Plan ve Bütçe Komisyonu Başkanı Bülent Köklü rakamlar üzerinden açıklamalarda bulundu. Köklü, “ESHOT için 2021 yılı gider bütçesi 1 milyar 817 milyon 146 bin TL, gelir bütçesi ise 1 milyar 176 milyon 196 bin TL olarak teklif edildi. Geçen yıla göre gider bütçesi yüzde 12.85 artırıldı. Geçmiş yıla gelir bütçesi yüzde 25 olarak artırılmıştır. İç borçlanma olarak 640 milyon 950 bin TL denklik sağlandı” sözlerine yer verdi. Köklü, pandemi nedeniyle yolcu düşüşlerine dikkat çekti. Geçen yıl yapılan öngörülerin hesapta olmayan hastalık nedeniyle tutmadığı belirtilerek tedbirler ve önlemler nedeniyle düşüşlere ve sefer sayıların artırılmasına dikkat çekildi. Köklü, “Geçen yıl, ‘otobüs alın, yenileyin, masrafları yüksek, yakıt tüketimi artmakta’ eleştirileri geliyordu. O günden bugüne salgın süreci olmasına rağmen, ekonomik çalkantıların olduğu böyle bir dönemde Tunç Başkanımız ve ekibi krizi fırsata çevirerek ciddi bir otobüs alımı yapmış ve avantaja çevirmiştir. ‘Borçlanmadan korkmayın, borçlanan belediye yatırım’ yapar deniyordu. Şimdi tam bu noktadayız” ifadelerini kullandı.

“Yolcu sayısı 1 milyon azaldı ama sefer sayısını eksiltmedik”

İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Soyer şunları söyledi:

“Gelişmiş kentler yoksulların özel araç kullandığı değil zenginlerin toplu ulaşım kullandığı kentlerdir. Bu söz ile raylı sistemler kastediliyor. Raylı sistem konusunda İzmir Büyükşehir Belediyesinin geride kalan senede çok iyi bir sınav verdi. Pandemiye rağmen Narlıdere metrosu tıkır tıkır işliyor. Aynı şekilde Çiğli tramvayıyla ilgili ihale yapıldı. Çok sayıda katılımcı geldi. Tamamlanma aşamasında ama en önemlisi Buca metrosu. İzmir tarihinin en büyük yatırımı olan projeyle ilgili 450 milyon dolarlık bir mutabakat sağlandı. Ocak ayında uluslararası ihaleyi gerçekleştirme noktasına geleceğiz. Asıl hedefimiz lastik tekerlekliklerden kurtulmak ve raylı sistemi bu şehirde yaygınlaştırmaktır. 451 otobüsü 2 buçuk yıllık sürede almış olacağız. İzmir için büyük kazançlarımız var. 18 Mart 2020 tarihinde 1 milyon 800 bin üzerinde biniş varken bin 315 araçla servis veriyorduk. Bugün bin 388 aracımız hizmet vermekte, toplam yolcu sayımız 800 bin. Daha az yolcuya daha fazla araçla hizmet veriyoruz. Tüm bu krize rağmen sefer sayısında azalmaya gitmedik. Muhalefetteki arkadaşlarımızın önerilerinden yararlandık. Her yıl duraklar yenilenecek. Bin durak yenilenmiş olacak. Akıllı duraklarımız olacak.”
Yorumlar (0)
banner331
14°
hafif yağmur
Günün Anketi Tümü
Yenilenen Logomuzu beğendiniz mi ?
Yenilenen Logomuzu beğendiniz mi ?
Namaz Vakti 27 Ocak 2021
İmsak 06:44
Güneş 08:12
Öğle 13:22
İkindi 15:57
Akşam 18:21
Yatsı 19:44
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Beşiktaş 20 44
2. Fenerbahçe 20 42
3. Galatasaray 20 39
4. Gaziantep FK 20 35
5. Alanyaspor 20 34
6. Trabzonspor 20 33
7. Hatayspor 20 32
8. Karagümrük 20 30
9. Malatyaspor 20 27
10. Antalyaspor 20 26
11. Göztepe 20 25
12. Kasımpaşa 20 25
13. Rizespor 20 25
14. Sivasspor 20 24
15. Başakşehir 20 24
16. Konyaspor 20 23
17. Kayserispor 20 19
18. Gençlerbirliği 20 19
19. Ankaragücü 20 18
20. Erzurumspor 20 17
21. Denizlispor 20 14
Takımlar O P
1. Giresunspor 18 38
2. İstanbulspor 18 37
3. Samsunspor 18 36
4. Altay 18 32
5. Adana Demirspor 18 31
6. Ankara Keçiörengücü 18 31
7. Bursaspor 18 30
8. Tuzlaspor 18 30
9. Altınordu 18 28
10. Bandırmaspor 18 27
11. Adanaspor 18 21
12. Ümraniye 18 20
13. Boluspor 18 19
14. Menemen Belediyespor 18 19
15. Akhisar Bld.Spor 18 16
16. Balıkesirspor 18 16
17. Ankaraspor 18 10
18. Eskişehirspor 18 4
Takımlar O P
1. M. United 19 40
2. Man City 18 38
3. Leicester City 19 38
4. West Ham 20 35
5. Liverpool 19 34
6. Tottenham 18 33
7. Everton 17 32
8. Aston Villa 17 29
9. Chelsea 19 29
10. Southampton 18 29
11. Arsenal 19 27
12. Leeds United 19 26
13. Crystal Palace 20 23
14. Wolverhampton 19 22
15. Burnley 18 19
16. Newcastle 20 19
17. Brighton 19 17
18. Fulham 18 12
19. West Bromwich 19 11
20. Sheffield United 19 5
Takımlar O P
1. Atletico Madrid 18 47
2. Real Madrid 19 40
3. Barcelona 19 37
4. Sevilla 19 36
5. Villarreal 20 34
6. Real Sociedad 20 31
7. Granada 20 28
8. Real Betis 20 27
9. Athletic Bilbao 19 24
10. Celta de Vigo 20 24
11. Cádiz 20 24
12. Levante 19 23
13. Getafe 19 23
14. Valencia 20 20
15. Eibar 20 20
16. Real Valladolid 20 20
17. Osasuna 20 19
18. Deportivo Alaves 20 18
19. Elche 18 17
20. Huesca 20 13
Günün Karikatürü Tümü

Gelişmelerden Haberdar Olun

@