17.12.2020, 14:23

Güneş Sevgisi, D vitamini

Dünya da ve ülkemizde zor geçirdiğimiz şu günlerde hepimiz Covid-19 salgınından dolayı endişeliyiz. Bu endişelerimiz aynı zamanda kaygı ve stresi de beraberinde getirmektedir. Gelecek kaygısı, iş durumları, işsizlikler, geçim kaygısı ve ileri de her şey normale dönecek mi diye aklımızda bir çok sorular var. Bütün bunları düşünürken aynı zamanda da hastalıklara yakalanmamak için elimizden geleni yapıyoruz. Hastalıklara yakalanmamak için kaliteli uyku, egzersiz, dengeli ve yeterli beslenme en başta gelmektedir. Yeterli ve dengeli beslenerek aslında almamız gereken vitamin mineral ve besin gruplarını karşılamış oluyoruz. Ama günümüzdeki gıdaların tarım şartları ve üretim aşamalarından kaynaklı alınması gereken vitamin minerallerde yetersizlikler olabilir. 
Bu dönemde vücut direncini artırmak için probiyotik içeriği yüksek besinler ve antioksidan olarak görev yapan A, C, E vitaminlerinden zengin magnezyum, çinko, selenyum mineralleri ve omega-3, omega-9 yağ asitlerini içeren bir beslenme programı ile yeterli miktarda almak gerekir.  Portakal, biber, maydanoz gibi C vitamininden yüksek besinler tüketilmelidir. Yeterli miktarda tüketemediğimiz C vitamini gıda takviyesi olarak günlük tüketebiliriz. Vücutta fazla miktarda olan C vitamini idrar yoluyla atılmaktadır. Fazla C vitamini vücutta depolanmadığı için zararlı bir yan etkisi de yoktur. Günlük almamız gereken vitamin ve mineral gruplarını almalıyız. Eğer yeterli ve dengeli beslendiğinizi düşünmüyorsanız kan tahlillerinize baktırarak bir uzman tarafından önerilen gıda takviyeleri tüketilinebilir. Bunlardan en önemlileri C vitamini ve D vitaminidir.
D vitamini doğal besinlerden karşılanamayan, düzenli güneşlenme veya zenginleştirilmiş gıdalarla alınabilen elzem bir besin öğesidir. D vitamini kalsiyum metabolizması ve kemik sağlığındaki rolü ile bilinmektedir. 
Ülkemizde de D vitamini eksikliği çok fazla görülmektedir. Bu da bağışıklığı etkilemektedir. Bağışıklığın düşmesi de bir çok hastalığa davetiye çıkarmaktadır. D vitamini eksikliği çocuklarda raşitizm, yaşlılar da ise osteoporoz hastalığına sebep olmaktadır. İlk yaştan beri D vitamini alan çocuklarda tip 1 diyabet gelişme riski %80 azalmıştır. Yapılan çalışmalarda D vitamini yetersizliği diyabet, artrit, hipertansiyon ve kanser riskini artırdığı düşünülmektedir. 
Ülkemizde besinlerle alınan D vitamini sınırlıdır. D vitamini içeren az sayıda besin bulunmaktadır. En çok morina balığı yağı, somon, sardalya gibi balıklarda bulunmaktadır.  Az miktarda süt, yumurta ve karaciğer de bulunmaktadır. Fakat bu besinlerin tüketimi ile D vitamini ihtiyacımız karşılanmaz. D vitamini için en önemli kaynak sürekli ve düzenli güneşle temastır. Güneşin en verimli olduğu saatlerde ise hepimizin iş yerlerimizde veya evlerimizde vakit geçirdiğimiz için yeterli miktarda alınamamaktadır. Özellikle pandemiden kaynaklı gelen yasaklarla beraber daha da fazla evlerimizde, kapalı ortamlarda vakit geçirmekteyiz. Bu da yeterli güneşlenemediğimiz için D vitamini eksikliklerine sebep olmaktadır. D vitamini yetersizliği en çok koyu tenli, kapalı giyim tarzı nedeniyle güneşten yararlanamayan, ek D vitamini takviyesi almayan kadınlar da ve onların çocuklarında görülmektedir. 
D vitaminin iki formu bulunmaktadır. İnsan ve hayvan derisinde çok miktarda 7-dehidro kolesterol bulunmaktadır. Güneş ısısının deriyle teması sırasında ultraviyole B ışınının etkisiyle 7-dehidro kolesterol molekülün­ deki bazı bağlarda kırılma sonucu kolekolesterol denilen D3 vitaminine dönüşür. Bu molekül vita­min D bağlayan proteinle bağlanarak deriden kan dolaşımına geçer. Güneşle uzun süre temas eden insanda D vitamini toksisitesi görülmez.
D vitaminini koruyucu amaçla tüketmekte fayda vardır. Bu zor günlerimiz de pozitif düşünerek, birbirlerimize destek olarak  en sağlıklı şekilde atlatacağımızı umut ediyorum. Bu süreçte beden sağlığımızdan ziyade akıl sağlımızı da korumak önemlidir. Güzel günlerde hep birlikte olmak dileğiyle hoşçakalın, kendinize iyi bakmayı unutmayın

Yorumlar (0)
banner331
3
açık
Günün Anketi Tümü
Yenilenen Logomuzu beğendiniz mi ?
Yenilenen Logomuzu beğendiniz mi ?
Namaz Vakti 09 Mart 2021
İmsak 05:55
Güneş 07:19
Öğle 13:20
İkindi 16:34
Akşam 19:10
Yatsı 20:29
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Beşiktaş 27 60
2. Galatasaray 28 58
3. Fenerbahçe 28 58
4. Trabzonspor 28 51
5. Alanyaspor 28 46
6. Hatayspor 28 46
7. Gaziantep FK 28 43
8. Karagümrük 28 41
9. Göztepe 28 39
10. Antalyaspor 28 36
11. Sivasspor 27 34
12. Konyaspor 27 32
13. Malatyaspor 28 31
14. Kayserispor 27 31
15. Kasımpaşa 28 30
16. Başakşehir 28 29
17. Rizespor 27 28
18. Ankaragücü 27 26
19. Erzurumspor 28 26
20. Denizlispor 27 24
21. Gençlerbirliği 27 21
Takımlar O P
1. Giresunspor 25 53
2. Samsunspor 25 50
3. İstanbulspor 25 47
4. Adana Demirspor 25 45
5. Altınordu 25 45
6. Altay 25 44
7. Tuzlaspor 25 41
8. Ankara Keçiörengücü 25 40
9. Bursaspor 25 34
10. Ümraniye 25 34
11. Bandırmaspor 25 32
12. Boluspor 25 29
13. Adanaspor 25 27
14. Menemenspor 25 27
15. Balıkesirspor 25 26
16. Akhisar Bld.Spor 25 22
17. Ankaraspor 25 16
18. Eskişehirspor 25 7
Takımlar O P
1. Man City 28 65
2. M. United 28 54
3. Leicester City 28 53
4. Chelsea 28 50
5. West Ham 27 48
6. Everton 27 46
7. Tottenham 27 45
8. Liverpool 28 43
9. Aston Villa 26 40
10. Arsenal 27 38
11. Leeds United 27 35
12. Wolverhampton 28 35
13. Crystal Palace 28 34
14. Southampton 27 33
15. Burnley 28 30
16. Newcastle 27 27
17. Brighton 27 26
18. Fulham 28 26
19. West Bromwich 28 18
20. Sheffield United 28 14
Takımlar O P
1. Atletico Madrid 25 59
2. Barcelona 26 56
3. Real Madrid 26 54
4. Sevilla 25 48
5. Real Sociedad 26 45
6. Real Betis 26 42
7. Villarreal 26 37
8. Athletic Bilbao 25 33
9. Celta de Vigo 26 33
10. Granada 26 33
11. Levante 26 32
12. Valencia 26 30
13. Osasuna 26 28
14. Cádiz 26 28
15. Getafe 26 27
16. Real Valladolid 26 25
17. Elche 25 24
18. Eibar 26 22
19. Deportivo Alaves 26 22
20. Huesca 26 20
Günün Karikatürü Tümü

Gelişmelerden Haberdar Olun

@