08.05.2021, 23:13

MHP ve Yeni Anayasa Önerisi

Geçtiğimiz hafta içinde Milliyetçi Hareket Partisi Genel Başkanı Sayın Devlet Bahçeli, “Yeni Anayasa” konusunda yapmış oldukları çalışmanın tamamlandığını açıklamıştır. Ülkemiz açısından son derece önemli olan “ Yeni Anayasa” hazırlıkları konusunda öncülük görevini yerine getirmiştir.

Hazırlanan bu çalışma ile bir darbe ürünü olan ve geçen zaman içerisinde uğradığı değişikliklerle, ihtiyaçlarımıza cevap veremez hale gelen Anayasamızın, günümüz Cumhurbaşkanlığı Sistemiyle uygun hale getirilmesi için son derece önemli değişiklikler önerilmiştir.

Devlet Bahçeli, Yeni Anayasa çalışmasının amacı ve içeriğine ilişkin açıklamasında getirilen bu değişiklikleri; ‘Cumhuriyet’in 100. Yılında 100 Maddelik Yeni Anayasa’ adıyla ve bu çerçeve içinde 100 maddelik anayasa önerimizin, iftiharla belirtmek isterim ki, hazırlık aşaması tamamlanmıştır. Stratejik hedeflerimizden birisiyle ilgili sözümüz yerine getirilmiştir.

Bu kapsamda titizlikle sürdürülen ön çalışma şu anda elimizdedir. Partimiz, Cumhuriyet’in 100’üncü yılını yeni anayasa açısından hem bir fırsat hem de tarihi bir dönüm noktası olarak ele almaktadır.

Bilindiği üzere, Türk milleti yüz yıl önce Kurtuluş Savaşı verirken, egemenlik yetkisini Büyük Millet Meclisi’ne devretmiştir. Gazi Meclis kurucu iktidar yetkisine dayanarak 20 Ocak 1921 tarihinde Teşkilat-ı Esasi’ye Kanunu’nu kabul etmiş, 29 Ekim 1923 tarihinde de bir Anayasa değişikliği ile Cumhuriyet rejimine geçiş sağlamıştır. Cumhuriyet’in 100’üncü yılında, milletin iradesinden feyzini alarak, Türkiye Büyük Millet Meclisi’nin kabul edip aziz milletimizin takdir ve tensibine sunmasını amaçladığımız sivil anayasa ile ‘Yeni yüzyılı lehimize çevirme’ imkânı doğmuştur.

Her zaman millet iradesini ve egemenlik haklarını esas alan, bu doğrultuda fikri ve siyasi mücadelesini kararlılıkla ifa ve icra eden partimiz ‘Cumhuriyet’in 100. yılında 100 maddelik Yeni Anayasa Önerisi’ni milletimize ve siyasi muhataplarımıza bugün itibariyle duyurmaktadır” şeklinde açıklamıştır.

Bahçeli konuşmasında mevcut Anayasa ile Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemi arasında, telafisi imkânsız bir uyumsuzluk yumağı söz konusu olduğunu ve bu çelişkinin yeni bir anayasa marifetiyle süratle aşılmasının gerekliliğine değinmiştir. Dünya genelinde, 19’uncu yüzyılda hazırlığı yapılmış 7 ülke anayasası kaldığını, 51 ülkenin ise 21’inci yüzyılda yeni bir anayasa hazırladıklarını söylemiştir.

Aynı şekilde ülkemizin de içinde bulunduğumuz koşullar içerisinde değişikliklere ayak uydurmasının bir zorunluluk olduğunu belirtmiştir. Bu zorunluluğu da şu üç maddede toplamıştır:

1- Millî ve manevî müktesebatımızla çelişmeyen, yeni yönetim sisteminin doğasıyla katiyen çatışmayan, aynı zamanda Türkiye’nin dünyada yükselen güçlü rolünü destekleyecek yeni bir anayasaya ihtiyaç ileri düzeydedir.

2- Cumhuriyet’in 100’üncü yılında ‘Demokratik ve sivil nitelikli bir anayasa’ yapma fırsatı doğmuş, siyaset kurumu ve sivil toplum kuruluşları tarih huzurunda sorumluluk altına girmişlerdir. Cumhuriyet’in 100’üncü yılı, çoğulcu, katılımcı, kapsayıcı ve demokratik usullerle yeni bir anayasa hazırlamak için büyük bir ‘Şevk, heyecan, ilham kaynağı’ olarak önümüzdedir.

Kaldı ki, bu değerlendirmemizin hilafına görüş beyan eden henüz hiç kimse, hiçbir siyasi parti veya sivil toplum kuruluşu da çıkmamış, görülmemiştir.

3- Darbeci bir özelliğe sahip ve parlamenter sistemin mantığına göre yapılmış mevcut Anayasa ile Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemi, arasında onarımı, tamiri ve telafisi imkânsız bir çelişki ve uyumsuzluk yumağı söz konusudur.

Görüldüğü üzere son derece haklı gerekçelerle hazırlanan Yeni anayasa önerisi ülkemiz açısından vakit kaybetmeksizin değerlendirilmesi gereken bir çalışmadır.

Hazırlanan bu çalışma; “Başlangıç, Genel Esaslar, Temel Hak ve Ödevler, Cumhuriyetin Temel Organları ve Son Hükümler” şeklinde dört kısım ve 100 maddeden oluşmaktadır.

Çalışmada öngörülen belli başlı temel değişiklikleri ise şu şekilde sıralayabiliriz:

1- Devletin genel esasları ilk beş maddede düzenlenen, “Devletin şekli ve nitelikleri” mevcut anayasadaki gibi aynen korunarak birinci maddede düzenlenmektedir.

2- Anayasa’nın ikinci kısmındaki “Temel Hak ve Ödevler” bölümü yeniden düzenlenmektedir. Birinci bölümde tüm haklara dair ortak rejimi belirleyen “Genel Hükümler” yer alırken, ikinci bölümde “Haklar ve Hürriyetler” başlığı ile temel hak ve hürriyetler “sınıflandırılmadan” en geniş şekilde güvenceye kavuşturulmasını içermektedir.

3- Anayasa’nın üçüncü kısmında, üç bölüm halinde “Cumhuriyetin Temel Organları”, yasama, yürütme ve yargı başlıkları ile düzenleniyor.

4- Yasama organı için “Milli birliği sağlama”, yürütme için “kurumsallaşmış başkanlık sistemi”, yargı için “bağımsız ve tarafsız yapılanma” anlayışı ön plana çıkarılıyor.

5- TBMM Başkanı’na “tarafsız konumuyla” milli uzlaşmanın sağlanmasında ve siyasi krizlerin çözümünde arabuluculuk işlevi yükleniyor.

6- TBMM’nin yetkileri; kanun yapımında, antlaşmaların onaylanmasında ve sona erdirilmesinde, bütçenin kabul edilmesinde, anayasal kurum ve kuruluşlara üye seçmede, meclis soruşturması açılmasında güçlendiriliyor.

7- Milletvekillerinin dokunulmazlığıyla milletvekilliğinin düşme sebeplerine dair belirsizlikler gideriliyor.

8- Yürütme Organı “Başkan” ve “İdare” şeklinde, iki başlık altında düzenleniyor.

9- Başkanlık Sistemi, yeni anayasa bütünlüğü içinde “kurumsal yapıya” kavuşturularak, Cumhurbaşkanı ile birlikte iki Cumhurbaşkanı Yardımcısının seçilmesi öngörülüyor.

10- Başkanlık kabinesi anayasal bir statüye dâhil edilerek, Hükümet Programının Meclise sunulması yöntemi getiriliyor.

11-Başkanlık kararnameleri ile kanunların yetki alanları çatışmayacak şekilde düzenleniyor.

12- Üniter devlet ilkesine anayasada açıkça yer verilerek, idari yapılanmada “il esası” korunuyor.

13- Anayasal kurumlardan Atatürk, Kültür, Dil ve Tarih Kurumu varlığı korunurken, Diyanet İşleri Başkanlığı’na yeni statü öngörülerek, “Türkiye Diyanet Kurumu” adıyla yeniden yapılanmasını istenmektedir.

14- YÖK yerine, “Türkiye Liyakat Kurumu” ismiyle yeni bir yapılanma öngörülüyor. Merkez Bankası’nın statüsü de anayasada düzenleniyor.

15- “Yargı ayrılığı sistemi” devam ettirilmiş, Hâkimler ve Savcılar Kurulu, “Yargı Yüksek Kurulu” adıyla yeniden ele düzenleniyor. Avukatlık ve arabuluculuk mesleklerine anayasal statü tanınıyor.

16- Anayasa Mahkemesi yüksek mahkeme değil, özel bir statüde düzenleniyor. Yüce Divan yargılaması ve siyasi parti kapatma davaları “Yüce Divan” adıyla oluşturulan yeni bir veriliyor.

17- “Yüksek Mahkemeler” başlığı altında Sayıştay ve Yüksek Seçim Kurulu’nun statüsüne yeni bir düzenleme getirilmektedir.

18- Anayasa’nın son kısmında değiştirilme usulü genel olarak korunarak, Anayasa değişikliklerini halkoyuna sunma konusunda TBMM’ye yetki veriliyor.

Sonuç olarak, 19 defa değişikliğe uğrayan, her tarafı delik deşik olmuş ve hiçbir sorunumuza çözüm üretmeyen Anayasa ile yolumuza devam etmek mümkün değildir.

Dolayısıyla MHP’nin yapmış olduğu bu çalışmanın diğer tüm siyasi partilerimizce de değerlendirilmesi ve katkı sunulması Türkiye’nin de Türk Milleti’nin de geleceği açısından son derece önemlidir.

Yorumlar (0)
banner331
17
parçalı az bulutlu
Günün Anketi Tümü
Yenilenen Logomuzu beğendiniz mi ?
Yenilenen Logomuzu beğendiniz mi ?
Namaz Vakti 17 Haziran 2021
İmsak 03:24
Güneş 05:24
Öğle 13:10
İkindi 17:10
Akşam 20:46
Yatsı 22:37
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Beşiktaş 40 84
2. Galatasaray 40 84
3. Fenerbahçe 40 82
4. Trabzonspor 40 71
5. Sivasspor 40 65
6. Hatayspor 40 61
7. Alanyaspor 40 60
8. Karagümrük 40 60
9. Gaziantep FK 40 58
10. Göztepe 40 51
11. Konyaspor 40 50
12. Başakşehir 40 48
13. Rizespor 40 48
14. Kasımpaşa 40 46
15. Malatyaspor 40 45
16. Antalyaspor 40 44
17. Kayserispor 40 41
18. Erzurumspor 40 40
19. Ankaragücü 40 38
20. Gençlerbirliği 40 38
21. Denizlispor 40 28
Takımlar O P
1. Adana Demirspor 34 70
2. Giresunspor 34 70
3. Samsunspor 34 70
4. İstanbulspor 34 64
5. Altay 34 63
6. Altınordu 34 60
7. Ankara Keçiörengücü 34 58
8. Ümraniye 34 51
9. Tuzlaspor 34 47
10. Bursaspor 34 46
11. Bandırmaspor 34 42
12. Boluspor 34 42
13. Balıkesirspor 34 35
14. Adanaspor 34 34
15. Menemenspor 34 34
16. Akhisar Bld.Spor 34 30
17. Ankaraspor 34 26
18. Eskişehirspor 34 8
Takımlar O P
1. Man City 38 86
2. M. United 38 74
3. Liverpool 38 69
4. Chelsea 38 67
5. Leicester City 38 66
6. West Ham 38 65
7. Tottenham 38 62
8. Arsenal 38 61
9. Leeds United 38 59
10. Everton 38 59
11. Aston Villa 38 55
12. Newcastle 38 45
13. Wolverhampton 38 45
14. Crystal Palace 38 44
15. Southampton 38 43
16. Brighton 38 41
17. Burnley 38 39
18. Fulham 38 28
19. West Bromwich 38 26
20. Sheffield United 38 23
Takımlar O P
1. Atletico Madrid 38 86
2. Real Madrid 38 84
3. Barcelona 38 79
4. Sevilla 38 77
5. Real Sociedad 38 62
6. Real Betis 38 61
7. Villarreal 38 58
8. Celta de Vigo 38 53
9. Granada 38 46
10. Athletic Bilbao 38 46
11. Osasuna 38 44
12. Cádiz 38 44
13. Valencia 38 43
14. Levante 38 41
15. Getafe 38 38
16. Deportivo Alaves 38 38
17. Elche 38 36
18. Huesca 38 34
19. Real Valladolid 38 31
20. Eibar 38 30
Günün Karikatürü Tümü

Gelişmelerden Haberdar Olun

@