19.02.2021, 20:01

OKUL ÖNCESİ BESLENME

Beslenme, yaşamınsürdürülmesi, sağlığın korunması için besinlerin kullanılmasıdır. Beslenme anne karnından başlayıp ölüme kadar devam eden bir süreci kapsamaktadır ve sürecin ilk başlarındaki yeme davranışımız, besinalımımız ilerleyen evrelerde nasıl bir hayat sürdüreceğimiz hakkında bilgi vermektedir. Anne gebelik evresinde, doğum sonrasında ve ek gıda döneminde süreci kolay yönetebilirken; okul öncesi 3-6 yaş dönemi takip ederken zorlanmakta ve bu durumlarda; eksik beslenme, tek tip beslenme gibi beslenme tipleri ortaya çıkmaktadır.

Okul öncesi dönem;3-6 yaş arasını kapsar ve bu yaş grubunda beslenmedeki en önemli husus;çocuğa iyi bir yemek yeme alışkanlığının kazandırılmasıdır.Çocukluk döneminde öğrenilen beslenme alışkanlığı yetişkinlik döneminde düzenli beslenmenin kazanılmasında önemli bir faktördür. Bu dönemde 3-6 ayda bir çocukların boy ölçümü yapılmalıdır. Yapılan ölçümler çocuğun gelişimi hakkında bilgi sahibi olmamızı sağlayacaktır.

Yapılan birçok araştırmalarda yeni beslenme alışkanlığının kazanıldığı ve yeni besinlerin tanışıldığı dönemde (okul öncesi dönem) en riskli grup; beslenme bozukluğu olduğu ortaya çıkmıştır.

Okul öncesi dönemde besin ihtiyaçlarını bilmemek ve sadece beslenmeyi karın doyurmak olarak görmek tek tip beslenmeye yol açmaktadır. Tek tip beslenme sonucunda büyüme ve gelişmede yavaşlama görülmektedir. Bu süreçlerde zorlanmamak ve doğru bilgiye sahip olmak süreci kolaylaştıracaktır. Bu dönemde besin gruplarının öğrenilmesi; çocuğunuzun ihtiyaçlarına göre beslemek yol gösterici olacaktır.

Besin grupları;

  • Süt ve süt ürünleri;kalsiyum, fosfor ve B12 içermektedir. Kemik gelişimi, büyüme ve gelişme, kasların düzenli çalışması ve hastalıklara karşı direncin kazanılmasında önemli bir yere sahiptir. Okul öncesi çocuklar için genel olarak günlük önerilen miktar 2-2.5 su bardağı süt, yoğurt veya ayran 1 kibrit kutusu kadar peynirden oluşmaktadır.

  • Et, yumurta ve kuru baklagiller; protein, çinko, demir, fosfor, magnezyum, B6, A vitamini içermektedir. Büyüme ve gelişmede, doku onarımı ve hücre yenilenmesinde, kan yapımında ve hastalığa karşı direnç oluşmasını sağlar.
  • Okul öncesi çocuklar için genel olarak günlük önerilen miktar;2 köfte kadar et,1 yumurta ve haftada 3 kez 8 yemek kaşığı kadar kuru baklagiller.

  • Tahıl Grubu; B1 vitamini, protein içerir. Sinir sistemi, sindirim sistemi, deri sağlığı için gereklidir. Enerji verir ve hastalıklara karşı koruyucu etkiye sahiptir.Okul öncesi çocuklar  için genel olarak günlük önerilen miktar;3-5 dilim ekmek,5-6 yk kadar pilav veya makarna,1 kase çorba

  • Taze Sebze ve Meyveler; C vitamini ve A vitamini, Demir, Magnezyum kaynağıdır.Bol posa kaynağı,büyüme ve gelişmede önemli,göz sağlığı,deri sağlığı ve hastalıklara karşı direnç kazanmada önemli bir role sahiptir.Okul öncesi çocuklar  için genel olarak günlük önerilen miktar 5-6 porsiyon kadardır.

  • Şeker ve Yağlar; şeker ve şekerden yapılan gıdalar, pekmez, bal  yağlar ise; tereyağı, zeytinyağı, bitkisel sıvı yağlardır. Şekerler ve yağlar vücut ısını dengeler, enerji verir. Çocukların yemeklerinde yağlar kullanılırken yağlar yakılmamalı ve yemeklere 1 yemek kaşığı kadar yağ eklenmeli fazlası eklenmemeli, aksi taktirde obeziteye neden olabilmektedir. Çocuklarda şeker kullanımı kısıtlanmalı şeker tüketimi bal, pekmez veya kuru meyvelerden sağlanmalıdır.

Sağlıklı Beslenme Alışkanlığı İçin Öneriler

  • Öncelikle sabırlı ve sakin olunmalı
  • Yemek konusunda ısrarcı olunmamalı, ısrarcı davranış yemeği tamamen reddetmesine neden olabilir.
  • Yetersiz beslenen çocuklarda halsizlik-güçsüzlük olabileceği unutulmamalı
  • Yemekler eğlenceli bir şekilde hazırlanma ve görünüşü düzgün olmalı
  • Kendi kendine yemeğe alıştırılmalıdır.
  • Yemek yedirmek için peşinden koşmamalı, ilgisini başka yöne çekmek için TV, tablet izlettirilmemelidir.
  • Yemek yerken acele ettirilmemelidir.
  • Sağlıklı büyüme, gelişme için proteinden zengin menüler tercih edilmeli
  • Vitaminlerin en iyi kaynağı olan meyve ve sebzeleri gün içerisinde mutlaka menülere dahil etmeli
  • Gazoz, şeker,çikolata gibi gıdaların besin değeri yoktur uzak durulmalı ödül olarak verilmemeli
  • Sağlıklı beslenme alışkanlığı süresince temizlik eğitiminede önem verilmeli.
  • Her çocuk birbirinden farklıdır asla diğer çocuklarla karşılaştırma yapılmamalıdır.
  • Çocuk rahat bir şekilde sofraya oturtulmalı
  • Yemekler çocuğun durumuna uygun hazırlanmalı
  • Kullanılacak çatal-kaşık çocuğun ağzına uygun olmalı
  • Oturduğu sandalye masa genel durumuna uygun olmalı
  • Yemeği kendi yemeli, kendi tüketimini yapan çocuklara ebeveynler tarafından destek verilmeden yemeli
  • Sofraya aile bireyleri ile birlikte oturulmalı
  • Yemek miktarı çocuğa uygun bir şekilde ayarlanmalı
  • Mümkünse 3 ana ,3 ara öğün olarak beslenmeli
  • Uykuya dalış sürecinden önce süt içmeyi alışkanlık haline getirilmeli.Diş çürüklerinin  ortaya çıkmasını engellemek amaçlı süt içtikten sonra dişler fırçalanmalı veya üzerine azda olsa bir miktar su tüketilmeli…

YATARKEN SÜT İÇMEYİ ALIŞKANLIK HALİNE GETİRİLMELİDİR.

Yorumlar (0)
banner331
3
açık
Günün Anketi Tümü
Yenilenen Logomuzu beğendiniz mi ?
Yenilenen Logomuzu beğendiniz mi ?
Namaz Vakti 09 Mart 2021
İmsak 05:55
Güneş 07:19
Öğle 13:20
İkindi 16:34
Akşam 19:10
Yatsı 20:29
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Beşiktaş 27 60
2. Galatasaray 28 58
3. Fenerbahçe 28 58
4. Trabzonspor 28 51
5. Alanyaspor 28 46
6. Hatayspor 28 46
7. Gaziantep FK 28 43
8. Karagümrük 28 41
9. Göztepe 28 39
10. Antalyaspor 28 36
11. Sivasspor 27 34
12. Konyaspor 27 32
13. Malatyaspor 28 31
14. Kayserispor 27 31
15. Kasımpaşa 28 30
16. Başakşehir 28 29
17. Rizespor 27 28
18. Ankaragücü 27 26
19. Erzurumspor 28 26
20. Denizlispor 27 24
21. Gençlerbirliği 27 21
Takımlar O P
1. Giresunspor 25 53
2. Samsunspor 25 50
3. İstanbulspor 25 47
4. Adana Demirspor 25 45
5. Altınordu 25 45
6. Altay 25 44
7. Tuzlaspor 25 41
8. Ankara Keçiörengücü 25 40
9. Bursaspor 25 34
10. Ümraniye 25 34
11. Bandırmaspor 25 32
12. Boluspor 25 29
13. Adanaspor 25 27
14. Menemenspor 25 27
15. Balıkesirspor 25 26
16. Akhisar Bld.Spor 25 22
17. Ankaraspor 25 16
18. Eskişehirspor 25 7
Takımlar O P
1. Man City 28 65
2. M. United 28 54
3. Leicester City 28 53
4. Chelsea 28 50
5. West Ham 27 48
6. Everton 27 46
7. Tottenham 27 45
8. Liverpool 28 43
9. Aston Villa 26 40
10. Arsenal 27 38
11. Leeds United 27 35
12. Wolverhampton 28 35
13. Crystal Palace 28 34
14. Southampton 27 33
15. Burnley 28 30
16. Newcastle 27 27
17. Brighton 27 26
18. Fulham 28 26
19. West Bromwich 28 18
20. Sheffield United 28 14
Takımlar O P
1. Atletico Madrid 25 59
2. Barcelona 26 56
3. Real Madrid 26 54
4. Sevilla 25 48
5. Real Sociedad 26 45
6. Real Betis 26 42
7. Villarreal 26 37
8. Athletic Bilbao 25 33
9. Celta de Vigo 26 33
10. Granada 26 33
11. Levante 26 32
12. Valencia 26 30
13. Osasuna 26 28
14. Cádiz 26 28
15. Getafe 26 27
16. Real Valladolid 26 25
17. Elche 25 24
18. Eibar 26 22
19. Deportivo Alaves 26 22
20. Huesca 26 20
Günün Karikatürü Tümü

Gelişmelerden Haberdar Olun

@