21.12.2020, 18:18

SAĞLIK KUMBARASI

Hepimiz emeklilik için planlar yaparız. Bazılarımız birikim yapar, bazılarımız da yapmaz. Genç yaşlarda çalışarak birikim yapmak, yaşlandığımızda daha rahat bir emeklilik için kaynak sağlamış olur. Vücudumuzun da aynı sebepten dolayı birikim yaptığını söylemek yanlış olmaz. Ancak vücudun birikim yapabilmesi için düzenli egzersiz ve sağlıklı beslenme şarttır. Bunlar ilerde sağlıklı bir yaşlılık dönemi geçirmemiz için gerekli olan aktivitelerdir. Düzenli egzersiz, kişide kas ve iskelet sisteminden başlayarak, hareketin doğru ve sağlıklı bir şekilde ortaya çıkarılmasını sağlar yarıca yerçekimine karşıda bizi ayakta tutar. Kas ve iskelet sistemi yeterince çalışmazsa, zayıflamaya, görevlerini yerine getirmemeye, ilerleyen dönemlerde bozulmuş duruş hareketlerin düzgün ve doğru şekilde yapılmamasına sebep olur. Sadece hareket kısıtlığı değil, kaybedilen esneklik de sakatlanma riskini arttırır, kuvvetli kas kemik yoğunluğunu koruyarak kırılmaları azaltır;  bu sayede osteoporozdan(kemik erimesi) korunmaya katkı sağlar. Yaşlılıkta hareketli kalabilmenin temelinde sağlam kemik yapısı yatmaktadır. Bilinen bilgilerin dışında belki daha önce duyduğunuz ama hiç ilginizi çekmeyen Mitokondriden(hücre içinde bulunan bir organel) bahsedelim. Hücre içinde bulunan bu küçük yapı aslında vücudumuz için bir enerji merkezidir. Bütün hayati faaliyetler için gereken enerjiyi sağlar ve hücrelerde birden fazla olabilir. Bu ufak enerji birimlerimiz zamanla yıpranarak eski verimliliklerini kaybederler. Yapılan araştırmalarda düzenli yapılan dayanıklılık gerektiren egzersizlerin bunların sindirilmesini ve mitokondiriyal düzenin sağlanmasını kolaylaştırdığını göstermiştir. Enerji kalite kontrolünü artırmıştır. Basitçe anlatmak gerekirse yaşlılıkta ihtiyacımız olan enerjiye daha verimli ve kolay kavuşmamıza yardımcı olur. Enerji sistemimize gereken oksijeni sağlayan solunum sistemini de göz ardı etmemek lazım. 35 yaşına kadar arttırabildiğimiz akciğer kapasitemiz 35’inden sonra düşmeye başlar ve yeterince hacim kazandıramadıysak merdiven çıkmak, torunların peşinde koşmak veya parka gitmek hayal olabilir. Bu yüzden fazla tekrar isteyen egzersizlerin hayatımızda kaçınılmaz olması gerekmektedir. Şuan’a kadar hep dayanıklılıktan bahsettik; peki kas ve iskelet sistemimize bir şeyler öğretebildiğimizi biliyor musunuz? Nasıl derseniz 5. Duyunun dışında bir duyumuzun daha olduğunu söylersem evet bir duyu daha belki hiç duymadınız adıda Propriosepsiyon (Öz Duyum):eklemlerin boşluktaki pozisyonunu, konumunu, hareketini algılama duyusudur. Sinir-kas kontrolünün sağlanması için gerekli motor planlamaya ve kas refleksine katkıda bulunarak dinamik eklem stabilitesini sağlayan duyudur. Öz Duyum vücudumuzda hareket edebilen bölümlerinden gelen ve onların pozisyonunu gücünü ve hareketlerini devamlı kontrol edip düzelten otomatik ve bilinçsiz süreçler oldukları içinde bir şekilde bizden gizli kalan sürekli duyumsal akış için kullanılan bir kavramdır. Öz Duyum eklemlerden, kasalardan, hareket anımızda bize o anki pozisyon bilgisini verir. Aldığımız bilgi ile bir sonraki hareketimizi ayarlarız ve bunu aralıksız olarak yaparız. Mesela kapıya çarpmadan geçmemizi sağlayan veya zıplarken vücudun zeminin şeklini kavrayarak zemine göre basma kuvveti ayarlaması ve pozisyon laması sayesinde düşmeden zıplamamıza yardımcı olur. Bilinçsiz olarak gerçekleşen bu olay sayesinde düşmeden ve otomatik olarak birçok mekânsal değişiklik yapabiliyoruz. Sadeleştirmek gerekiyorsa ayaklarımıza bakmadan yürüyebilmemizi sağlayan temel duyudur. Bu duyunun geliştirebilmesinde bütün egzersiz tiplerin yardımı olur. Özellikle yumuşak zeminlerde yapılan egzersizler veya kapalı gözlerle yapılan egzersizler örnek olarak verilebilir yada sadece ayakkabısız zeminde yürümek bile Öz Duyuma katkı sağlar. Bu sayede ilerleyen yaşlarda düşme korkusu olmadan daha rahat hareket edilebiliriz. Genç yaşlarda yapılan her egzersizin ilerde harcanabilecek bir birikim olabileceği unutulmamalıdır.

Yorumlar (0)
banner331
3
açık
Günün Anketi Tümü
Yenilenen Logomuzu beğendiniz mi ?
Yenilenen Logomuzu beğendiniz mi ?
Namaz Vakti 09 Mart 2021
İmsak 05:55
Güneş 07:19
Öğle 13:20
İkindi 16:34
Akşam 19:10
Yatsı 20:29
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Beşiktaş 27 60
2. Galatasaray 28 58
3. Fenerbahçe 28 58
4. Trabzonspor 28 51
5. Alanyaspor 28 46
6. Hatayspor 28 46
7. Gaziantep FK 28 43
8. Karagümrük 28 41
9. Göztepe 28 39
10. Antalyaspor 28 36
11. Sivasspor 27 34
12. Konyaspor 27 32
13. Malatyaspor 28 31
14. Kayserispor 27 31
15. Kasımpaşa 28 30
16. Başakşehir 28 29
17. Rizespor 27 28
18. Ankaragücü 27 26
19. Erzurumspor 28 26
20. Denizlispor 27 24
21. Gençlerbirliği 27 21
Takımlar O P
1. Giresunspor 25 53
2. Samsunspor 25 50
3. İstanbulspor 25 47
4. Adana Demirspor 25 45
5. Altınordu 25 45
6. Altay 25 44
7. Tuzlaspor 25 41
8. Ankara Keçiörengücü 25 40
9. Bursaspor 25 34
10. Ümraniye 25 34
11. Bandırmaspor 25 32
12. Boluspor 25 29
13. Adanaspor 25 27
14. Menemenspor 25 27
15. Balıkesirspor 25 26
16. Akhisar Bld.Spor 25 22
17. Ankaraspor 25 16
18. Eskişehirspor 25 7
Takımlar O P
1. Man City 28 65
2. M. United 28 54
3. Leicester City 28 53
4. Chelsea 28 50
5. West Ham 27 48
6. Everton 27 46
7. Tottenham 27 45
8. Liverpool 28 43
9. Aston Villa 26 40
10. Arsenal 27 38
11. Leeds United 27 35
12. Wolverhampton 28 35
13. Crystal Palace 28 34
14. Southampton 27 33
15. Burnley 28 30
16. Newcastle 27 27
17. Brighton 27 26
18. Fulham 28 26
19. West Bromwich 28 18
20. Sheffield United 28 14
Takımlar O P
1. Atletico Madrid 25 59
2. Barcelona 26 56
3. Real Madrid 26 54
4. Sevilla 25 48
5. Real Sociedad 26 45
6. Real Betis 26 42
7. Villarreal 26 37
8. Athletic Bilbao 25 33
9. Celta de Vigo 26 33
10. Granada 26 33
11. Levante 26 32
12. Valencia 26 30
13. Osasuna 26 28
14. Cádiz 26 28
15. Getafe 26 27
16. Real Valladolid 26 25
17. Elche 25 24
18. Eibar 26 22
19. Deportivo Alaves 26 22
20. Huesca 26 20
Günün Karikatürü Tümü

Gelişmelerden Haberdar Olun

@