11.04.2021, 13:01

Soykırım Suçu

Birleşmiş Milletler Soykırım Suçunun Önlenmesi ve Cezalandırılması Sözleşmesi, Birleşmiş Milletler Genel Kurulunun 9 Aralık 1948 tarihli ve 260 A (III) sayılı Kararıyla onaylanarak imzaya açılmış ve Türkiye bu Sözleşmeye 23.3.1950 tarih ve 5630 sayılı Kanun uyarınca çe­kince koymaksızın onaylamıştır.

Sözleşmenin 1 inci maddesinde “Sözleşen taraflar, soykırımın, ister barış ister savaş zamanında işlenmiş olsun, bir devletler hukuku suçu oldu­ğunu tasdik ederler ve bu suçu önlemeyi ve cezalandırmayı taahhüt ederler” ifadesine yer verilmiş olup, 3 üncü maddesinde, cezalandırılması gereken fiiller belirtilmekte, 5 inci maddesinde ise taraf devletlerin, Sözleşmenin hükümlerinin yürürlüğe konmasını ve özellikle 3 üncü maddede belirlenen suçları işlemekten sanık kişiler için etkin cezaların verilmesini sağlamak üzere gerekli kanunları, anayasaları çerçevesinde, yürürlüğe koymaları gere­ğine işaret edilmektedir.

Türk Ceza Kanunu’nun 76. maddesi, yukarıda belirtilen Sözleşmenin tanımladığı soykırım fiillerinin cezalandırılmasını öngörmektedir.

Soykırım (Jenosit) suçu, “insan öldürme” den farklı bir suçtur. Soykırım suçu, Nazi Almanya tarafından sekiz milyon kişinin ölümüne neden olunması üzerine II. Dünya Savaşı sonrasında Amerika Birleşik Devletleri, Rusya, İngiltere ve Fransa tarafından oluşturulan Nürnberg Mah­kemesi Statüsü çerçevesinde “insanlığa karşı işlenen suçlar” temel alınarak oluşturulmuştur.

Soykırım suçuyla korunan hukuki değer; bir grubun veya grubu oluşturan bireylerin yaşam, vücut dokunulmazlıkları, iç huzurları, hürriyetleri ve insan onurları ve uluslararası toplum düzeninin korunmasıdır.

Soykırım suçunun maddi unsurları, sayma yöntemiyle belirlenmiştir. Buna göre; soykırım suçunu oluşturan hareketler beş grup altında toplanmıştır. Bunlardan ilki, kasten öldürmedir. İkincisi, kişilerin bedensel veya ruhsal bütünlüklerine ağır zarar vermedir. Üçüncüsü, grubun, tamamen veya kısmen yokedilmesi sonucunu doğuracak koşullarda yaşamaya zorlanmasıdır. İçtihatlarda;ırza tecavüz, açlığa mahkûm etme, ihtiyaç duyulan sağlık hizmetlerinin asgari düzeyinden mahrum bırakma, kayda değer bir zaman dilimi içinde asgari yaşamaya yetecek barınma imkânlarından yoksun kılma gibi fiillerin bu kapsamda değerlendirilebileceğine karar verilmiştir. Dördüncüsü, grup içinde doğumlara engel olmaya yönelik tedbirlerin alınmasıdır. Beşincisi ise,  gruba ait çocukların bir başka gruba zorla nakledilmesidir.

Soykırım suçunu oluşturan hareketler, grubun fiziksel veya biyolojik olarak varlığını sürdürmesini engellemeye yöneliktir. Soykırım suçunda grup üyelerinin sivil kişiler olması şartı yoktur. Yok etme kastının bulunması durumunda, esir askeri şahısların yok edilmesi de soykırım suçu oluşturur.

Soykırım suçunun faili, herhangi bir kimse olabilir. Failin, doğrudan veya dolaylı olarak kamu görevlisi olması gerekli değildir. Ancak, yaygın görülen uygulama failin asker, polis, gerilla gibi bir grubun mensubu olmasıdır

Soykırım suçunun mağduru, bireyler değil, gruplardır. Herhangi bir grup değil, sadece millî, etnik, ırkî veya dinî bir grup soykırım suçunun mağduru olabilir. Belirtilen dört grup sınırlayıcı olarak sayılmış olduğundan sayılan grupları çoğaltma imkanı yoktur. Soykırım suçunda mağdur olan grup üyelerinin sivil kişiler olması şart değildir. Failin yok etme özel kastının bulunması durumunda esir askeri şahısların yok edilmesi de, soykırım suçu içinde değerlendirilebilir.

Soykırım suçunun manevi unsuru; millî, etnik, ırkî ve dinsel bir grubu veya herhangi bir grubu yok etmek maksadının varlığıdır.Bu suç, kasten işlenebilen bir suçtur. Bu suçun oluşabilmesi için failin bilerek ve isteyerek belirtilen hareketleri gerçekleştirmesi gerekir.  Soykırım suçu taksirle işlenemez. Kastın yanında, failde bir grubu tamamen veya kısmen yok etme amacının mevcut olması gerekir. Soykırım suçu, ancak doğrudan kast ile işlenebilir; olası kast ile veya bilinçli taksirle işlenmesi mümkün değildir.

Soykırım suçunun oluşması için gerekli maksadın yanında, maddî unsurların bir özellik taşıması gerekmektedir. Maddî unsurların oluşması yönünden, hare­ketlerin “bir planın icrası” sonucu gerçekleştirilmeleri gerekmektedir. Soykırım, tasarlanmış bir plan çerçevesinde işlenmelidir. Bu planın resmi bir devlet politikası olmasına gerek yoktur. Devlet ile bağlantısı olmayan kişiler tarafından da soykırım suçu işlenebilir.

Muhakeme hukuku açısından soykırım suçunun işlendiği hususunda kuvvetlişüphe sebeplerinin varlığı halinde, tutuklama nedeni var sayılabilir. Soykırım suçunun soruşturma ve kovuşturmasında müdafi bulunmazsa zorunlu bir müdafi görevlendirilir.    Bu suçlardan elde edilen hak, alacak ve diğer malvarlığı değerlerineelkonulabilir. Soykırım suçunu işlediğinden şüphelenilen kaçak sanığın Türkiye' de bulunan mallarına, hak vealacaklarına elkonulabilir.

Soykırım suçunda tutuklama suresi en çok iki yıldır. Bu sure zorunlu hallerde gerekçesi gösterilerek uzatılabilir. Uzatma suresi toplam üç yılı geçemez. Böylece, toplam tutukluluk suresi beş yıl olabilmektedir. Soykırım suçuyla ilgili soruşturma ya da duruşma aşamasında tanık olarak dinlenenler hakkında tanık koruma tedbirleri uygulanır. Soykırım suçu işlediğinden şüphelenilen kişiler hakkında zamanaşımı işlemez.

  Soykırım suçunun yaptırımı, ağırlaştırılmış müebbet hapis cezasıdır. Ancak, soykırım kapsamında işlenen kasten öldürme ve kasten yaralama suçları açısından, belirlenen mağdur sayısınca gerçek içtima hükümleri uygulanır.Bu suçlardan dolayı tüzel kişiler hakkında da güvenlik tedbirine hükmolunur.

Soykırım suçu işlemek maksadıyla örgüt kurulması, kurulmuş olan örgütün yönetilmesi veya örgüte üye olunması ayrı suç oluşturur ve ayrıca cezalandırılır. Örgüt kurma ve örgütü yönetme fiillerinin cezası on yıldan on beş yıla, örgüte üye olanların cezası ise beş yıldan on yıla kadar hapis cezasıdır.

Soykırım suçu uluslararası bir suçtur. Uluslararası toplumu bir bütün olarak mağdur duruma getiren fiiller, uluslararası toplum düzenini bozmaları nedeniyle “uluslararası suç” olarak isimlendirilir. Uluslararası suçları diğer suçlardan ayıran husus, suç nedeniyle ortaya çıkan zararların uluslararası toplum üzerinde etki doğuruyor olmalarıdır.

Yorumlar (0)
banner331
22
açık
Günün Anketi Tümü
Yenilenen Logomuzu beğendiniz mi ?
Yenilenen Logomuzu beğendiniz mi ?
Namaz Vakti 15 Mayıs 2021
İmsak 03:53
Güneş 05:39
Öğle 13:05
İkindi 17:01
Akşam 20:22
Yatsı 22:00
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Beşiktaş 39 81
2. Galatasaray 39 81
3. Fenerbahçe 39 79
4. Trabzonspor 39 68
5. Sivasspor 39 62
6. Hatayspor 39 61
7. Alanyaspor 39 57
8. Karagümrük 39 57
9. Gaziantep FK 39 55
10. Göztepe 39 51
11. Konyaspor 39 49
12. Rizespor 39 48
13. Kasımpaşa 39 46
14. Malatyaspor 39 45
15. Başakşehir 39 45
16. Antalyaspor 39 43
17. Kayserispor 39 41
18. Erzurumspor 40 40
19. Ankaragücü 39 38
20. Gençlerbirliği 39 38
21. Denizlispor 39 28
Takımlar O P
1. Adana Demirspor 34 70
2. Giresunspor 34 70
3. Samsunspor 34 70
4. İstanbulspor 34 64
5. Altay 34 63
6. Altınordu 34 60
7. Ankara Keçiörengücü 34 58
8. Ümraniye 34 51
9. Tuzlaspor 34 47
10. Bursaspor 34 46
11. Bandırmaspor 34 42
12. Boluspor 34 42
13. Balıkesirspor 34 35
14. Adanaspor 34 34
15. Menemenspor 34 34
16. Akhisar Bld.Spor 34 30
17. Ankaraspor 34 26
18. Eskişehirspor 34 8
Takımlar O P
1. Man City 36 83
2. M. United 36 70
3. Leicester City 36 66
4. Chelsea 36 64
5. Liverpool 35 60
6. West Ham 35 58
7. Tottenham 35 56
8. Everton 35 56
9. Arsenal 36 55
10. Leeds United 35 50
11. Aston Villa 35 49
12. Wolverhampton 35 45
13. Crystal Palace 35 41
14. Southampton 35 40
15. Burnley 35 39
16. Newcastle 36 39
17. Brighton 35 37
18. Fulham 35 27
19. West Bromwich 35 26
20. Sheffield United 35 17
Takımlar O P
1. Atletico Madrid 36 80
2. Real Madrid 36 78
3. Barcelona 36 76
4. Sevilla 36 74
5. Real Sociedad 36 56
6. Real Betis 36 55
7. Villarreal 36 55
8. Celta de Vigo 36 50
9. Athletic Bilbao 36 46
10. Granada 36 45
11. Osasuna 36 44
12. Cádiz 36 43
13. Levante 36 40
14. Valencia 36 39
15. Deportivo Alaves 36 35
16. Getafe 36 34
17. Huesca 36 33
18. Real Valladolid 36 31
19. Elche 36 30
20. Eibar 36 30
Günün Karikatürü Tümü

Gelişmelerden Haberdar Olun

@