19.02.2021, 19:41

UYKU GETİREN GIDALAR… TRAFİĞE ÇIKARKEN DİKKAT !!!

Bazı gıdalar uyku için yardımcı bir etkiye sahiptirler. Bunun nedeni gıda maddesinin bileşimi ve bileşimindeki proteinde bulunan triptofan amino asidi düzeyidir. Triptofan insanda gevşeme durumunu tetikleyen ve uyku getiren bir amino asittir. Triptofan elzem bir amino asit olup protein açısından zengin gıda maddelerinde bulunmaktadır. Vücut kendi kendine bunu amino asidi sentezleyemez, mutlaka gıdalar ile alınmalıdır. Triptofan hem hayvanlarda ve insanlarda çok sayıda rol oynamakta ve beyinde nörotransmiter bir dizi geliştirilmesi için önemli bir prekürsörü ve uyku indükleyici nörotransmiter serotonine dönüştürülebilir önemli bir bir maddedir.

Serotonin beynin merkezinde bulunan L-tryptophan adındaki bir amino asitten üretilir. Serotonin hormonu gıdalarda bulunmaz ve başka herhangi bir kaynaktan alınamaz, sadece vücutta üretilebilir. Ancak bazı gıdalar vücutta serotonin üretilmesine yardımcı olmaktadır.Özellikle çinko, magnezyum, Omega 3 yağ asidi ve bir amino asit olan triptofanı içeren gıdalar serotonin üretiminde rol oynamaktadır. Beyinde serotonin maddesi salgılandığında kan damarları kasılarak daralır tersinde serotonin düzeyi düştükçe genişler.

Serotonin hormonu iştah, uyku düzeni, ruh hali gibi birçok fizyolojik ve duygusal durum üzerinde etkilidir. Serotonin düşüklüğü depresyona, fazlalığı ise psikolojik bozukluklara neden olabilmektedir. İnsan vücudundaki serotonin düzeyi birçok şeyden etkilenir. Tükettiğimiz gıdalar, kullandığımız ilaçlar, içinde bulunduğumuz durum, stres, yorgunluk ve açlık gibi faktörler vücuttaki serotonin düzeyini düşürür veya yükseltir.

Seratonin düzeyi seratonin üretim faktörü adlı bir faktör ile tanımlanır.

Serotonin Üretim Faktörü:

SÜF’ = TRİPTOFAN/ (FENİLALANİN + LÖSİN) olarak ifade edilmektedir.

Eğer bu faktör %50 nin üzerinde ise bu gıda maddesi yüksek düzeyde triptofan içermektedir. Seratonin üretimine fazla katkıda bulunur.Eğer factor %10 ‘un altında ise seatonin üretimi limitli düzeyde kalmaktadır.

Stres, kan şekerinin düşmesi ,regl döneminde östrojen hormonunda düşüş ise serotonin düzeyini düşüren faktörlerdendir.

Kadınlarda östrojen hormonunun artması ,oksijen, süt, hindi eti gibi triptofan içeren gıdalar, çikolata, portakal gibi amin içeren gıdalar serotonin düzeyini yükselten faktörler arasında yer almaktadır.

Egzersiz:

Serotonin özellikle gastrointestinal (GI) yolu bulunan ve aynı zamanda trombositler içinde ve amino asitler, peptidler, ve mono aminler üretmek merkezi sinir sistemi içinde yuvalanmıştır. Yaklaşık yüzde 90'ı bu iştah, uyku, sıcaklık, duygu, davranış, bellek, öğrenme, kas kasılması ve kalp-damar ve endokrin sistem hem temel fonksiyonlarını düzenler ve bağırsakta bulunur. Bir kez serotonin biyokimyasal triptofana dönüştürülür, o sonradan melatonine dönüşür. Melatonin uyku sürecine yardımcı olan bir bileşiktir.

Uyku ve Gıdalar:

Bazı gıdalar Triptofan içeren ve özellikle bol çikolata, yulaf, mısır, kuru hurma, susam, ayçiçeği de süt, yoğurt, süzme peynir, yumurta, balık, tavuk, kırmızı et, nohut, spiral, muz, fıstık ve kabak çekirdeği uyku getiren gıdalardır. Bu gıdalar triptofan içermektedir. Karbonhidratlar açısından zengin ve protein içeriği düşük bir diyette serotonin düzeyi artmaktadır. İnsanlarda serotonin düzeyleri, diyet, Triptofan ve fenilalanin düzeyi ile ilişkilidir. Triptofan uyku için önemli bir amino asittir.

Çeşitli Gıdaların Triptofan İçerikleri

Gıda Maddesi                                           Triptofan (g/100 g)

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

  • Kurutulmuş yumurta akı 1.00
  • Kurutulmuş sarmallık 0.93
  • Ham Soya 0.59
  • Kabak Çekirdeği 0.57
  • Parmesan Peyniri 0.56
  • Susam tohumu 0.37
  • Antep Fıstığı 0.28
  • Kaju 0.25
  • Domuz eti 0.25
  • Hindi 0.24
  • Tavuk eti 0.24
  • Sığır eti 0.23
  • Somon 0.22
  • Kuzu Pirzola 0.21
  • Levrek 0.21
  • Badem 0.21
  • Yumurta 0.17
  • Beyaz Buğday Unu 0.13
  • Çikolata 0.13
  • Süt 0.08
  • Beyaz Pirinç 0.08
  • Pişmiş yulaf ezmesi 0.04
  • Patates 0.01

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Çorba ve Sıcak Yemekler

Midede sıcak bir gıda olması vücut üzerinde yatıştırıcı bir etkiye sahiptir. Sıcak gıdalar yemek merkezi sinir sistemini rahatlatır bir psikolojik etkisi var. Ancak, tükettiğimiz gıdaların yatmadan önce en az düzeyde tutulmalıdır. Ayrıca trafikte uyku getiren gıdaların fazla tüketilmesi ve yorgunluk arttıkça uyku hali ve sonuçta kaza oluşabilmektedir.

Uyku Getiren ve Sürücülerin Dikkat Etmesi Gereken Gıdalar

  • Muz
    Gerçek uyku hapı gibi olan muz, seratonin ve melatonin içerir. Bunun yanında magnezyumu da içirdiğinden kaslarınızı gevşetip insanı rahatlatır.

  • IlıkSüt
    En çok bilinen uyku getiricilerden biridir. Süt içeriğinde bulunan ve tripsin etkisiyle serbestlenen ve organizma için gerekli bir amino asit olan triptofan sayesinde beyniniz yatışır ve daha sağlıklı bir uyku hali oluşur.
  • PapatyaÇayı
    Sakinleştirici özelliği sayesinde papatya çayı, kaygılı ve sinirli bir bünyenin en iyi pan zehiridir. İnsanı gevşetir ve uyku hali oluşur.
  • Bal
    Bitki çayınızın veya ılık sütünüzün içine atacağınız bir çay kaşığı kadar balın etkileri hiç de göründüğü kadar küçük değildir. İnsanı gevşetir ve uyku hali oluşur
  • Patates
    Az miktarda fırında pişirilmiş patates iyi bir gece uykusuna yardımcı olabilir. Midenizi yormayacağı gibi, içeriğindeki triptofan sayesinde asit seviyesini düşürür. Etkiyi daha da arttırmak için sütle birlikte püre kıvamına getirip yiyebilirsiniz.
  • Yulaf UNU
    Yulaf içeriğindeki melatonin sayesinde iyi bir uykunun en iyi ilaçlarındandır. Bir miktar akçaağaç şerbetiyle karıştırırsanız lezzeti ile de sizi büyüleyecektir. Ayrıca yulaf strese karşı da en etkili tahıllardan biridir.
  • Badem
    Bir avuç kalp dostu bu yemişlerden yediğiniz takdirde tatlı bir şekerleme yapabilirsiniz. Badem hem triptofan içeriği hem de uygun ölçüde içerdiği kalsiyum sayesinde kaslarınızın rahatlamasını sağlar.
  • Turp
    Çok iyi bir C vitamini kaynağı olan turptan gece yatmadan bir parça yemek ya da suyunu içmek derin bir uyku için çok yararlıdır.
  • Kayısı
    Kan yapan, kansızlığa ve kabızlığa iyi gelen kayısı sinirleri yatıştırarak uykusuzluğa da iyi geliyor.
  • Elma
    Gece yatmadan önce yenen bir elma en güzel uyku ilaçlarından biridir.
  • Kavun
    Yaz mevsiminin sevilen meyvelerinden kavunun % 95′i sudur ve sinirleri yatıştırıp rahat bir uyku uyumak için faydalıdır.
  • Kepek EKMEĞİ
    Bal kattığınız çayınız ile birlikte yiyeceğiniz bir ince dilim kepek ekmeği, vücuttaki insülinin biraz serbest kalmasına ve triptofan ve seratonine “uykum geldi”mesajı yollamasına yardımcı olur.
  • Hindi

Güzel bir uykunun 2-3 saat öncesinde, bir ince dilim kepek ekmeği üzerine koyacağınız küçük bir parça haşlanmış hindi eti yararlı olacaktır. İçeriğindeki triptofan sayesinde midenizde çok miktarda protein olmadığı zamanlarda bile sizi rahatlatır.

  • Keten Tohumu

Süt veya yoğurt içine katabileceğiniz keten tohumu, Omega-3 yağ asitleri açısından zengindir ve doğal bir moral verici etkisi bulunur. Ayrıca bağırsak hareketlerine yardımcıdır.

Yorumlar (0)
banner331
3
açık
Günün Anketi Tümü
Yenilenen Logomuzu beğendiniz mi ?
Yenilenen Logomuzu beğendiniz mi ?
Namaz Vakti 09 Mart 2021
İmsak 05:55
Güneş 07:19
Öğle 13:20
İkindi 16:34
Akşam 19:10
Yatsı 20:29
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Beşiktaş 27 60
2. Galatasaray 28 58
3. Fenerbahçe 28 58
4. Trabzonspor 28 51
5. Alanyaspor 28 46
6. Hatayspor 28 46
7. Gaziantep FK 28 43
8. Karagümrük 28 41
9. Göztepe 28 39
10. Antalyaspor 28 36
11. Sivasspor 27 34
12. Konyaspor 27 32
13. Malatyaspor 28 31
14. Kayserispor 27 31
15. Kasımpaşa 28 30
16. Başakşehir 28 29
17. Rizespor 27 28
18. Ankaragücü 27 26
19. Erzurumspor 28 26
20. Denizlispor 27 24
21. Gençlerbirliği 27 21
Takımlar O P
1. Giresunspor 25 53
2. Samsunspor 25 50
3. İstanbulspor 25 47
4. Adana Demirspor 25 45
5. Altınordu 25 45
6. Altay 25 44
7. Tuzlaspor 25 41
8. Ankara Keçiörengücü 25 40
9. Bursaspor 25 34
10. Ümraniye 25 34
11. Bandırmaspor 25 32
12. Boluspor 25 29
13. Adanaspor 25 27
14. Menemenspor 25 27
15. Balıkesirspor 25 26
16. Akhisar Bld.Spor 25 22
17. Ankaraspor 25 16
18. Eskişehirspor 25 7
Takımlar O P
1. Man City 28 65
2. M. United 28 54
3. Leicester City 28 53
4. Chelsea 28 50
5. West Ham 27 48
6. Everton 27 46
7. Tottenham 27 45
8. Liverpool 28 43
9. Aston Villa 26 40
10. Arsenal 27 38
11. Leeds United 27 35
12. Wolverhampton 28 35
13. Crystal Palace 28 34
14. Southampton 27 33
15. Burnley 28 30
16. Newcastle 27 27
17. Brighton 27 26
18. Fulham 28 26
19. West Bromwich 28 18
20. Sheffield United 28 14
Takımlar O P
1. Atletico Madrid 25 59
2. Barcelona 26 56
3. Real Madrid 26 54
4. Sevilla 25 48
5. Real Sociedad 26 45
6. Real Betis 26 42
7. Villarreal 26 37
8. Athletic Bilbao 25 33
9. Celta de Vigo 26 33
10. Granada 26 33
11. Levante 26 32
12. Valencia 26 30
13. Osasuna 26 28
14. Cádiz 26 28
15. Getafe 26 27
16. Real Valladolid 26 25
17. Elche 25 24
18. Eibar 26 22
19. Deportivo Alaves 26 22
20. Huesca 26 20
Günün Karikatürü Tümü

Gelişmelerden Haberdar Olun

@