Kuru meyve ve mamulleri ihracatı 685 milyon dolar

Kuru meyve ve mamulleri sektörünün ihracatı 2020 yılı ocak-haziran döneminde 604 milyon dolarken, 2021 yılının ilk yarısında yüzde 13’lük artışla 685 milyon dolar ihracat gerçekleşti.

EKONOMİ 20.07.2021, 09:17
Kuru meyve ve mamulleri ihracatı 685 milyon dolar

Kuru meyve ve mamulleri sektörünün ihracatı 2020 yılı ocak-haziran döneminde 604 milyon dolarken, 2021 yılının ilk yarısında yüzde 13’lük artışla 685 milyon dolar ihracat gerçekleşti.

Ege Kuru Meyve Ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı Birol Celep, 2020 yılı ocak-haziran döneminde ihracatı 604 milyon dolar olan kuru meyve ve mamulleri sektörünün 2021 yılının ilk yarısında yüzde 13’lük artışla 685 milyon dolar ihracat gerçekleştirdiğini belirtti. Celep, “Bu ihracattan Birliğimizce yüzde 53 pay alarak 362 milyon doları ülkemize kazandırdık. Dünyada açık ara lider konumda olduğumuz, yüzde 95’ini bölgemizden gerçekleştirdiğimiz çekirdeksiz kuru üzümü 94 ülkeye göndererek 191 milyon dolarlık ürün sattık” dedi.

Kuru kayısı ve Antep fıstığı ihracatı arttı

2021’in ilk yarısında Türkiye geneli en çok ihracat gerçekleştirdikleri diğer ürünlerinin ise 141 milyon dolarla kuru kayısı ve 104 milyon dolarla kuru incir olduğunu sözlerine ekleyen Celep, “2019-2020 sezonunda 2 bin 787 dolara ihraç edilen bütün kuru kayısı, 2020-2021 döneminde 118 ülkede 3 bin 498 dolara alıcı bulurken, 2020-2021 sezonunda 110 ülkeye gönderilen bütün kuru incirin ortalama ihraç fiyatı ise 4 bin 66 dolardan 4 bin 274 dolara yükseldi. En yüksek oranlı ihracat artışını ise 36 milyon dolardan 85 milyon dolara yüzde 136 yükselişle Antep fıstığında yaşadık” diye konuştu.

İhracatın 41 milyon doları bademden

Celep, ocak-haziran döneminde ihracatın 41 milyon dolarını badem, 40 milyon dolarını diğer meyve kuruları, 27 milyon dolarını diğer kavrulmuş meyveler, 16 milyon dolarını cevizler, yüzde 53 artışla 14 milyon dolarını çamfıstığı, 9 milyon dolarını leblebi, 5 milyon dolarını elma kurusu, 4 milyon dolarını kayısı ve zerdali çekirdeği, 1 milyon dolarını erik kurusu oluşturduğunu söyledi.

En fazla ihracat yapılan ülkeler

Çekirdeksiz kuru üzümde 2021 yılı ocak-haziran döneminde en çok ihracat gerçekleştirilen ilk beş ülke ise 53 milyon dolarla Birleşik Krallık, 29 milyon dolarla Almanya, 18 milyon dolarla Hollanda oldu. Kuru kayısı ihracatında ilk sıradaki ülkeler 26 milyon dolarla ABD, 13 milyon dolarla Almanya, 12 milyon dolarla Fransa. En fazla artış yaşanılan pazarlar arasında da Hindistan, Çin ve Ürdün var. Kuru incir ihracatında 18 milyon dolarla ABD, 15 milyon dolarla Fransa, 13 milyon dolarla Almanya lider pazarlar odu. İtalya, Yeni Zelanda, Kanada ihracatı en fazla ihracat artış görülen ülkeler arasında yer aldı.

Hedef 1,5 milyar dolar

Kuru üzümde 450 milyon dolar, kuru kayısıda 300 milyon dolar, kuru incirde 250 milyon dolar rakamını yakalayıp 2 senedir 1,4 milyar dolarda seyreden ihracatın sene sonunda 1,5 milyar doları geçmesi hedefleniyor.

Çalışmalar yoğunlaştı

Küresel iklim rejiminin çerçevesini netleştiren Avrupa Birliği Yeşil Mutabakatı kapsamında birçok proje gerçekleştirmeye devam ettiklerini kaydeden Celep, şöyle konuştu: “Dünyada ana akım haline gelen sürdürülebilirliğin içinin doldurulması ancak tabandan bir dönüşümle mümkün olabilir. Kaldı ki Türkiye’nin iklim politikasında topyekün bir dönüşüme ihtiyacı var. Bu yüzden 2020 yılında kurduğumuz ’Sürdürülebilirlik Çalışma Grubu’muz her geçen gün ajandasına yeni projeler ekliyor. Avrupa Birliği Yeşil Mutabakatı, döngüsel ekonomi, perakende sektöründe gıda güvenliği ve sürdürülebilirlikle ilgili kriterleri, iyi tarım uygulamalarını, tarımda sürdürülebilirlik için yapılması gerekenleri webinarlarla ele alıyoruz.”

"iki projeye başvurarak girişimlerimizi başlattık"

Türkiye’nin organik ürün ihracatının yüzde 75’inin Ege Bölgesinden gerçekleştirildiğini hatırlatan Celep, “Organik sektörü olarak Yeşil Mutabakat ve İklim Değişikliği başlıklarında iki projeye başvurarak girişimlerimizi başlattık. Amacımız sürdürülebilirlikte ulusal inisiyatifler ortaya konulmasını sağlamak ve Ege İhracatçı Birlikleri olarak Ege Bölgesinin sürdürülebilir üretim merkezi olduğunu tüm dünyaya göstermek için öncü olmamız gerektiğine inanıyoruz. Tarım sektörlerimizin çevreci ve düşük karbonlu kalkınmaya geçişini hızlandırmak için firmalarımıza Sürdürülebilir UR-GE projelerimizle destek veriyoruz. Ticaret Bakanlığı koordinasyonuyla 2019 yılında başlayan Turkish Dried Fruits UR-GE Proje’sinde Yalın Üretim Teknikleri eğitiminin sürdürülebilirlikle ilgili en önemli faaliyetlerden biriydi. Sürdürülebilirlik anlayışını 7 tarım birliğimiz ile ortak gerçekleştireceğimiz sürdürülebilir UR-GE projemiz ile gıda sektörünün tamamına yayacağız. Bunun yanı sıra dijitalleşme çalışmalarına da ağırlık vererek kendi potansiyelimizi dünyaya tanıtacağımız bir portal kurmak için harekete geçtik” dedi.

"Sektörün 1 milyar Euro büyüklüğe ulaşmasını hedefliyoruz"

Kuracakları portalla Türk organik ürünlerine daha fazla talep olmasını, sektörün 1 milyar Euro büyüklüğe ulaşmasını hedeflediklerini kaydeden Celep, sözlerini şöyle sürdürdü: “Sonrasında bu portal online bir pazar yerine dönüşebilecek. Yıllık 160 milyar dolarlık tutarla dünyanın en büyük gıda ithalatçısı konumundaki hedef pazarımız ABD’ye yönelik çalışmalarımız devam ediyor. 6 gıda ihracatçı birliğimizin katılımıyla, Ticaret Bakanlığınca desteklenen ’Turquality Proje’miz ile İzmir Ekonomi Üniversitesi iş birliğinde, Las Vegas Üniversitesiyle anlaşma yaparak Türk mutfağının William F. Harrah Turizm Otelcilik Okulu müfredatına girmesini de sağladık. Satın almacılar ve şeflere yönelik ’Hibrit Tadım Etkinlikleri’ gerçekleştirdik. Nisan ayının son haftasında bir influencer (sosyal medya fenomeni) grubunu İzmir’de ağırladık. Türk gıda sektörü olarak 10-14 Mayıs 2021 tarihlerinde dijital ortamda düzenlenen olan Specialty Food Live 2021 Fuarı’na 10 firmayla dijital ortamda katıldık. Türkiye Milli Katılım Organizasyonunu üstlendiğimiz fuarda Türk firmaları dünyanın dört bir tarafından katılan ithalatçılara Türk lezzetlerini tanıttı.”

Amaç, Ege Bölgesinin tarım ürünleri ihracatını artırmak

Dünya genelinde 162 farklı ülkeye ihracat gerçekleştirdiklerini dile getiren Celep, şöyle devam etti: “Ancak özel önem verdiğimiz Asya Pasifik Bölgesinde Turquality, UR-GE projeleri, fuarlar ve sektörel ticaret heyetleriyle yürüttüğümüz başarılı pazar stratejisinin sonuçları ihracatımıza da yansıyor. Sezon başladığı tarihten bu yana kuru üzümde Asya Okyanusya ülkelerine 38 milyon dolarlık, kuru kayısıda yüzde 20 ivmeyle 31 milyon dolarlık, kuru incirde ise 23 milyon dolarlık ihracat gerçekleştirdik. Aynı zamanda Ticaret Bakanlığının desteğiyle Japonya’nın en büyük gıda fuarı Foodex Japan 2021’in 20 yılı aşkın süredir gerçekleştirdiğimiz milli katılımını bu sene de organize ettik. Dünya genelinde kuru meyve ve kabuklu meyvelerin en üst istişare platformu Uluslararası Kuru ve Kabuklu Meyveler Kongresi (International Nut and Dried Fruit Council-INC) tarafından 25-27 Mayıs’ta gerçekleşen 2021 INC 3D Çevrimiçi Konferansı’na katıldık. Türkiye’nin en büyük, Avrupa’nın dört büyük tarım fuarından biri olan AgroExpo Uluslararası Tarım ve Hayvancılık Fuarı’nda 8 ülkeden 40 ithalatçıyla, tarım ihracatçılarımızı ’Alım Heyeti Organizasyonu’nda buluşturduk. Ege Bölgesinin tarım ürünleri ihracatını artırmak için pazarlama faaliyetlerimizi sürdüreceğiz.
Yorumlar (0)
banner331
26
parçalı bulutlu
Günün Anketi Tümü
Yenilenen Logomuzu beğendiniz mi ?
Yenilenen Logomuzu beğendiniz mi ?
Namaz Vakti 24 Temmuz 2021
İmsak 03:55
Güneş 05:45
Öğle 13:16
İkindi 17:12
Akşam 20:37
Yatsı 22:18
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Beşiktaş 40 84
2. Galatasaray 40 84
3. Fenerbahçe 40 82
4. Trabzonspor 40 71
5. Sivasspor 40 65
6. Hatayspor 40 61
7. Alanyaspor 40 60
8. Karagümrük 40 60
9. Gaziantep FK 40 58
10. Göztepe 40 51
11. Konyaspor 40 50
12. Başakşehir 40 48
13. Rizespor 40 48
14. Kasımpaşa 40 46
15. Malatyaspor 40 45
16. Antalyaspor 40 44
17. Kayserispor 40 41
18. Erzurumspor 40 40
19. Ankaragücü 40 38
20. Gençlerbirliği 40 38
21. Denizlispor 40 28
Takımlar O P
1. Adana Demirspor 34 70
2. Giresunspor 34 70
3. Samsunspor 34 70
4. İstanbulspor 34 64
5. Altay 34 63
6. Altınordu 34 60
7. Ankara Keçiörengücü 34 58
8. Ümraniye 34 51
9. Tuzlaspor 34 47
10. Bursaspor 34 46
11. Bandırmaspor 34 42
12. Boluspor 34 42
13. Balıkesirspor 34 35
14. Adanaspor 34 34
15. Menemenspor 34 34
16. Akhisar Bld.Spor 34 30
17. Ankaraspor 34 26
18. Eskişehirspor 34 8
Takımlar O P
1. Man City 38 86
2. M. United 38 74
3. Liverpool 38 69
4. Chelsea 38 67
5. Leicester City 38 66
6. West Ham 38 65
7. Tottenham 38 62
8. Arsenal 38 61
9. Leeds United 38 59
10. Everton 38 59
11. Aston Villa 38 55
12. Newcastle 38 45
13. Wolverhampton 38 45
14. Crystal Palace 38 44
15. Southampton 38 43
16. Brighton 38 41
17. Burnley 38 39
18. Fulham 38 28
19. West Bromwich 38 26
20. Sheffield United 38 23
Takımlar O P
1. Atletico Madrid 38 86
2. Real Madrid 38 84
3. Barcelona 38 79
4. Sevilla 38 77
5. Real Sociedad 38 62
6. Real Betis 38 61
7. Villarreal 38 58
8. Celta de Vigo 38 53
9. Granada 38 46
10. Athletic Bilbao 38 46
11. Osasuna 38 44
12. Cádiz 38 44
13. Valencia 38 43
14. Levante 38 41
15. Getafe 38 38
16. Deportivo Alaves 38 38
17. Elche 38 36
18. Huesca 38 34
19. Real Valladolid 38 31
20. Eibar 38 30
Günün Karikatürü Tümü

Gelişmelerden Haberdar Olun

@